15 שיעורים בעסקים מהמיליארדר מוקש אמבאני

מוקש אמבאני פועל במסגרת הכלכלה האדירה והכאוטית של הודו, אך הוא בכל זאת הצליח ומצליח לעשות סדר בבלאגן ואף להתברג במקום ה-14 בעשירי העולם כולו. הנה הטיפים שלו להצלחה עסקית.

בהודו חיים כ-1.4 מיליארד אנשים, והכלכלה שם תוססת אך כאוטית. במסגרתה פועל טייקון משמעותי ופורץ-דרך בשם מוקש אמבאני, שהצליח ועוד מצליח לתמרן בתוכה בהצלחה מרובה. הוא מדורג כיום במקום השני מבין עשירי אסיה ובמקום ה-14 בעולם כולו, עם הון מוערך של כ-88 מיליארד דולר (נכון לספטמבר 2020). אם יש אדם ללמוד ממנו שיעורים בעסקים, זה האחד.

שיעור 1: אם אתם רוצים, תעשו, אל תדברו

אמבאני לא הקים את אחד מבתי הזיקוק הגדולים בהודו בדיבורים, אלא במעשים. הוא לא מאמין בסקנדלים תקשורתיים. מדברים עליו מבלי שהוא ידבר על עצמו ומבלי שהוא ידאג שידברו עליו. הוא ממוקד וחדור מטרה ולא מתעסק בפוליטיקה או ביחסי ציבור כמו אנשי עסקים אחרים.

שיעור 2: הכסף בא ״על-הדרך״

מי שרודפים אחרי כסף לרוב לא משיגים הצלחה. הכסף מגיע בד-בבד עם ההצלחה. אמבאני דאג להקים ביחד עם אבא שלו חברה משגשגת שמעסיקה כיום כ-25,000 עובדים וחולקת את הצלחתה עם 3 מיליון בעלי מניות. חברה שמה שמנחה אותה הוא עיקרון של איכות בלתי מתפשרת. את הכסף הוא עשה כתוצר של אותה הצלחה ומתוך התמקדות בשיפור מתמיד של החברה.

קריאה נוספת: התנהלות פיננסית של טייקון: 10 הכללים של האיש העשיר באסיה

שיעור 3: כדאי להתייחס בכובד ראש לכספי המשקיעים

כסף שהשקיעו משקיעים חיצוניים ראוי לכבוד מיוחד. אין לבזבז אותו באופן פזרני ומבלי לקחת החלטות מושכלות. כדאי להתייחס אליו בכבוד ולדאוג לו ולניצולו החכם אף יותר מלכסף האישי שלכם. על אמבאני סומכים לא רק כי הוא מניב תוצאות, אלא גם כי הוא מתייחס בכבוד לכספי המשקיעים.

שיעור 4: לסמוך אך לא להסתמך

אמבאני מאמין באנשים וסומך עליהם, אך לא מותיר את החברה בידיהם. הוא תמיד שם, תמיד יודע מה קורה ותמיד מנווט את הספינה. הוא מוכן לטפל בכל בעיה שעלולה לצוץ ובכל אתגר שעלול להופיע. הוא לא מפסיק ללמוד ולהתעדכן. יש לו 10 אצבעות והן תמיד על הדופק.

שיעור 5: לטפח תרבות ארגונית שמתעדפת אנשים ולא רווח

חשוב לאסוף את הצוות המתאים ביותר ולדאוג לייצר עבורו סביבה שתאפשר לו לבטא את הכישורים והיכולות שלו ותטפח אותם כהלכה. חשוב להוציא את המיטב מהצוות. אמבאני אומר: “לא תוכלו לעשות דבר בלי הצוות המתאים, וחשוב מאוד לדאוג שגם הצוות יגלה תשוקה לתשוקות שלכם”. הוא מאמין שארגונים כמו מייקרוסופט הצליחו הודות לסגנון מנהיגותי שמביע אמפתיה, בונה אמון ומערכות יחסים ותרבות ארגונית שרואה בטעויות כהזדמנויות ללמוד. בשביל להשיג זאת יש לשים בראש סדר העדיפויות את האנשים שבחברה ולא את המוצרים או הרווחים שלה.

שיעור 6: לקחת סיכונים מחושבים והימורים מושכלים

אמבאני ידע לקחת סיכונים שהוכיחו את עצמם. אנשים הרימו גבה, אבל הוא הרים הכנסות. כשלוקחים סיכון, לא חייבים לצאת לדרך בלתי-מוכרת בלי מפה. סיכון מחושב נלקח כאשר יוצאים לדרך שניתן לראות – גם אם היא עדיין מעט מעורפלת ולא לגמריי סלולה. כשלוקחים סיכון, חשוב שהוא יהיה מחושב. אמבאני הימר על הרשת הסלולארית 4G מוקדם מאחרים – ובא על שכרו בגדול.

שיעור 7: הציבו יעדים ומטרות ברורות

זה מצוין לחלום ואף מומלץ, אך החוכמה היא להציב לחלומות מסגרת. כדאי להעניק לתשוקה ולתכלית שאתם חשים בחייכם גם מטרה ברורה. קל יותר להצליח ולהתגבר על המכשולים שבדרך כאשר מתמקדים ביעד הסופי. יעד מאפשר לאדם להביט קדימה. להביט רחוק. להביט מעלה. מי שמסתכל כל הזמן מטה ומתמקד במכשולים לא ישיג את המטרה שלו.

שיעור 8: נאמנות היא כביש דו-סטרי

נהוג לדבר על הנאמנות של הצרכן, אך מה בדבר הנאמנות של היזם? זהו כביש דו-סטרי. על היזם להישאר נאמן ללקוח שלו ולצרכיו ולא להתייחס אליהם כמובן מאליו.

שיעור 9: כל אדם הוא לקוח פוטנציאלי

על פי אמבאני, כל אדם באשר הוא מהווה לקוח פוטנציאלי: “כיום אני רואה מיליארד אנשים כמיליארד צרכנים פוטנציאליים, כהזדמנות לייצר ערך עבורם והחזרים עבורי”. תמיד כדאי לבדוק כיצד ניתן להרחיב את קהל היעד של החברה או של העסק כדי להגדיל את האימפקט העסקי, ולהתייחס לכל אדם כאל לקוח אפשרי.

שיעור 10: לדעת לזהות בעיות

העיקרון שעומד מאחורי כל יזמות טמון בזיהוי בעיה או קושי שאיתם מתמודד קהל יעד רחב ומציאת פתרון מדויק. אמבאני אומר שאחד המרצים שלו היה נותן לו ציונים לא רק על סמך איכות הפתרונות שמצא בעת לימודיו, אלא במידה רבה גם על סמך איכות הבעיות שהשכיל לאתר. יזם טוב צריך לדעת בראש ובראשונה לזהות בעיה – ואז לפתור אותה, ובמילותיו של אמבאני עצמו: “אתם חייבים לפתור בעיה שבאמת תעזור לחברה. זוהי חייבת להיות המטרה העיקרית של העסק שלכם. החזרים כספיים חייבים לקבל עדיפות משנית”.

שיעור 11: לקפוץ על הזדמנויות בזמן

יזם צריך להיות עם רגליים על הקרקע ועם העיניים לעתיד. הוא צריך להיות מסוגל לאתר לא רק בעיות, אלא גם הזדמנויות, מרווחים ופערים. אמבאני ידע לקפוץ על הזדמנויות עסקיות עוד כשהן היו בתוליות והרוויח מכך הון. הוא לא מתמקד רק בטכנולוגיה הקיימת, אלא שואף לרדוף אחרי הדבר הגדול הבא, ועושה זאת הרבה לפני שאחרים משכילים לחשוב על כך.

שיעור 12: הכישלון הוא בוויתור

כישלון הוא כזה רק אם מוותרים. רק אם לא לומדים ממנו. כישלון הוא המקפצה להצלחה העתידית, ואנשי עסקים מצליחים רבים נכשלו פעמים רבות לפני שהצליחו. גם מוקש אמבאני, בכבודו ובעצמו, נכשל בעבר, ואולי ייכשל בעתיד. זה חלק מהמשחק. הסוד הוא להתמקד ולהתעקש ולא לוותר. “כולנו, במובן מסוים, מתקשים כל הזמן, בגלל שאנחנו לא משיגים את מה שאנחנו רוצים. למדתי שהדבר החשוב ביותר הוא לא לוותר, וזאת לאור הסיכוי הסביר שלא תצליחו כבר בניסיון הראשון”, אמר במילותיו.

שיעור 13: הצלחה היא הקול הרהוט ביותר

יש הרבה מבקרים שמסתובבים להם בעולם. הרבה אנשים שאוהבים להעביר ביקורת. כל יזם עשוי להתמודד עם גלי ביקורת במרוצת חייו. חלקה יגיע מאנשים שיש להם רק דעה ומקלדת. במקום להגיב לביקורת במילים, מוטב להגיב לה בהצלחות ובמעשים. אמבאני לא מתייחס יתר-על-המידה לשיח סביבו ולמה שאומרים עליו, והוא לא מנסה להגן על עצמו בדיבורים. הוא ממשיך בשלו ומראה לכולם שעדיף לפעול להצלחה ולתת לה לדבר בעדו. היא תעשה את זה טוב יותר ממנו.

שיעור 14: מה שנכנס זה מה שיוצא

אין תחליף אמיתי לעבודה קשה. אין קיצורי-דרך. מה שהיזם מקבל מהעסק תואם בסופו של יום למה שהוא משקיע בו. “חשוב לזכור שאין הצלחה בין-לילה. עליכם להיות מסורים לעסק, להתמקד בו, ואין תחליף לעבודה קשה”, אומר אמבאני. מאחורי כל הצלחה עסקית גדולה עומדים חודשים ושנים של רכישת ידע, צבירת ניסיון, הקמת תשתית רחבה ויצירת חוזים, קשרים ושיתופי-פעולה שמימשו אותה ועזרו לה לקרום עור וגידים.

שיעור 15: גם להצלחה יש מחיר. דעו את שלכם.

להצלחה יש מחיר ולפעמים יש לקחת סיכונים ולדעת גם להקריב מעצמכם. כל יזם וכל איש עסקים צריך לדעת מהם הגבולות שלו ומה הוא באמת מוכן ויכול להקריב. מבחינת אמבאני, “חשוב להשיג את המטרות שלנו, אך לא בכל מחיר”. מוטב להבין מראש מהם גבולות הגזרה ביניהם תוכלו לפעול מאשר להצטער אחר כך, ולא לוותר על מערכות יחסים חשובות בשום מצב. הן מהוות את הבסיס לאמת, ליציבות ולחיים טובים.

קישור למקור >

יוגב פודחרני

יוגב פודחרני

בן 31. קופירייטר, איש תוכן ומשורר. בעל דעה על הכל. אוהב תוכן ואנשים עם תוכן. אוהב אנשים שחושבים אחרת, אלא אם זה אחרת ממנו. חובב דוקו. חושב שכסף זה חופש, כל עוד לא נותנים לו להפוך לכלוב מזהב.
יוגב פודחרני

יוגב פודחרני

בן 31. קופירייטר, איש תוכן ומשורר. בעל דעה על הכל. אוהב תוכן ואנשים עם תוכן. אוהב אנשים שחושבים אחרת, אלא אם זה אחרת ממנו. חובב דוקו. חושב שכסף זה חופש, כל עוד לא נותנים לו להפוך לכלוב מזהב.
מעניין?
שתפו בלינקדאין
שתפו בפייסבוק
שלחו בוואצאפ
צייצו בטוויטר
שתפו:
👍
רוצים לקבל עדכונים על סיפורי יזמים מעוררי השראה?