3 חוקים מעשיים (ומפתיעים) לגיוס עובדים מוצלח מפי לארי אליסון

לארי אליסון תכנן להקים חברה שיעבדו בה רק 50 עובדים, ובפועל הגיע למספרים עצומים. גם מבחינה כספית, הוא לבדו שווה כיום למעלה מ-100 מיליארד דולר(!). כל הגדילה הזאת לא קרתה בכוחות עצמה, אלא באמצעות חוקים ברורים לגיוס עובדים; חוקים שלארי מקפיד עליהם, ואולי לא נשמע בכל מקום עבודה אחר. אז מה לארי יודע שאנחנו לא?

כאשר טייקון התוכנה לארי אליסון נשאל בראיון מה הייתה שאיפתו בתחילת הדרך, הוא אמר שמטרתו הייתה להקים חברה בעלת 50 עובדים, שעם כל אחד מהם כיף לו לעבוד. נכון ליום כתיבת שורות אלה, החברה שלו מעסיקה למעלה מ-100,000 עובדים, הרבה מעבר למה שתכנן. החזון של לארי למעשה קיבל תפנית מעניינת, והכל בזכות דבר אחד שאותו ציין פעם אחר פעם: “היו לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה”. לארי גדל אצל הורים מאמצים בשכונה עניה בשיקגו, ומן הסתם כאשר אתה מבלה את כל חייך במקום כזה – תרצה לשאוף לחיות במקום נחמד יותר בעתיד.

חוק ראשון: הטעות הגדולה ביותר עם גיוס עובדים

לארי אליסון טוען שהטעות הגדולה ביותר עם גיוס עובדים היא: להניח איך העובד יתפקד בעבודה על פי עבודות קודמות, שאינן דומות לעבודה הרצויה. נשמע מסובך, אבל די פשוט – אם ניקח מישהו שעבד מצוין בגוגל, חברה ענקית בסדר גודל עולמי,  ותפקד שם כנציג מכירות, האם יהיה נכון להגיד גם שאותו עובד יהיה מצוין במכירות גם בחברה שלנו, בסדר גודל קטן/בינוני? לא בהכרח. למען האמת, המודל אינו בר השוואה בכלל. כדי להביא את העובד המוצלח ביותר, אחד הטיפים השימושיים שניתן לתת הוא – לפני הראיון והמבחנים, לבדוק מהם תפקידיו הקודמים. תפקידים דומים שדורשים את אותה רמת טקטיקה, אומץ, ראייה מנהלתית, אסטרטגיות, צורות חשיבה הם גם מה שיכולים לנבא הצלחה בתפקידים דומים להם.

חוק שני: מוטיבציה היא דבר חשוב

יש שני סוגים אנשים שמגיעים לראיון: הסוג הראשון מגיע מתוך גישה של “אני מפחד להיכשל בראיון”. הסוג השני מגיע מתוך גישה של מוטיבציה פנימית להצליח. אנשים בעלי מוטיבציה פנימית להצליח הם לא קשים לזיהוי, אבל כדאי לשים לב לסימנים. אחד הסימנים למשל, הוא כאשר אנחנו שואלים את האדם “איך הגעת לתוצאות שלך היום?” ומעריכים – האם התשובה שאנחנו מקבלים היא תשובה הטומנת בחובה אסטרטגיה ברורה או שיטת עבודה?

אם כן, זה עשוי להעיד על דרך החשיבה האסטרטגית של העובד, שבוודאי מאפיינת אותו במקומות נוספים.

סימן שני שניתן לשים לב אליו הוא כאשר שואלים את האדם: “מה השגת בחברה הקודמת שעבדת בה?” והוא עונה תשובה שאינה נוגעת רק אליו, אלא לכל הצוות שעבד איתו ביחד. זה מראה על עובד שאכפת לו מהצוות, והסבירות שאנחנו כחברה, נצא שבעי רצון מעבודתו היא גבוהה במיוחד.

חוק שלישי: אין תחליף לתחושת בטן

בסופו של דבר, מי שלא מקשיב לתחושת הבטן שלו ונותן רק להיגיון להחליט – מוצא את עצמו פעמים רבות מתוסכל. פעמים רבות, האינטואיציה שלנו משקפת את אשר מתחולל בתת המודע שלנו. לבני אדם יש יכולת אבולוציונית מדהימה לקרוא אנשים, אנחנו יכולים לזהות בשניות מי נראה לנו אמין ומי משקר לנו (או מספר “חצי אמת”…). היעזרו ביכולת הזו ואל תזניחו אותה. כמובן שיש להיגיון מקום רב בתהליך, אך אל תתנו לו להטעות אתכם יתר על המידה.

לסיכום: איך לגייס עובדים?

גיוס עובדים מוצלח מתחיל בחזון, וחזון תמיד מתחיל מהיזם. אמנם אחד מהמניעים העיקריים של אנשים לבוא לעבודה הוא כסף ופרנסה, אך כיום – עבודה שנותנת רק את זה, כנראה לא תוכל להתקיים. אנו נדרשים לפתח מנגנונים נוספים, יעילים יותר, מתקדמים יותר שמניעים את העובדים שלנו לעבוד כל יום ויום מחדש עם בערה ותשוקה בעיניים. את הדבר הזה מייצרים באמצעות הענקת משמעות – כלומר, היכולת של היזם לרתום אליו את עובדיו לטובת החזון המשותף היא מה שייצר בסופו של דבר צוות מנצח, אבל הכי חשוב: ימשוך כמו מגנט את האנשים שמעוניינים לנוע גם לטובת החזון הזה.

“כשאני עושה משהו, זה קשור לגילוי עצמי. אני רוצה ללמוד ולגלות את הגבולות שלי” לארי אליסון

מקורות:

עומר לייבנזון

עומר לייבנזון

כותב תוכן וקופירייטר בעל רוח יזמית צעירה. הדבר שאני הכי אוהב הוא לנגן וליצור מוזיקה, ובכלל - כשנותנים לי משימה שדורשת יצירתיות אני תמיד "נדלק". אנשים יצירתיים עושים לי את זה. אחרי שהקמתי את אחת מקהילות ההתפתחות האישית הגדולות בישראל, החלטתי להסב את עיסוקי העיקרי לדבר השני שאני מאוד אוהב: כתיבה שיווקית. עד היום הספקתי לצבור ולהתפתח במשך כ-5 שנים בעולמות כתיבת התוכן והאסטרטגיה השיווקית.
עומר לייבנזון

עומר לייבנזון

כותב תוכן וקופירייטר בעל רוח יזמית צעירה. הדבר שאני הכי אוהב הוא לנגן וליצור מוזיקה, ובכלל - כשנותנים לי משימה שדורשת יצירתיות אני תמיד "נדלק". אנשים יצירתיים עושים לי את זה. אחרי שהקמתי את אחת מקהילות ההתפתחות האישית הגדולות בישראל, החלטתי להסב את עיסוקי העיקרי לדבר השני שאני מאוד אוהב: כתיבה שיווקית. עד היום הספקתי לצבור ולהתפתח במשך כ-5 שנים בעולמות כתיבת התוכן והאסטרטגיה השיווקית.
מעניין?
שתפו בלינקדאין
שתפו בפייסבוק
שלחו בוואצאפ
צייצו בטוויטר
שתפו:
👍
רוצים לקבל עדכונים על סיפורי יזמים מעוררי השראה?