איך VkusVille בנו אימפריה קמעונאית תוך 10 שנים בלי הלוואות ומשקיעים

אנדריי קריבנקו
אנדריי קריבנקו, מייסד ומנכ״ל החברה, צילום: The Village

לא מזמן סיימתי לקרוא את הסיפור המדהים של VkusVille, מותג התזונה הבריאה אשר נבנה תוך 10 שנים, ללא הלוואות וללא משקיעים. הספר, שאותו כתב המייסד והמנכ״ל של החברה אנדריי קריבנקו, מרחיב על 37 כללים חשובים שעזרו לו לבנות את החברה ולהביא אותה לאן שהגיעה. הספר עורר בי לא מעט השראה אז בסוף הכתבה תמצאו קישור לגרסת ה-PDF המלאה להורדה חינם. ריכזתי כאן בכתבה את 37 הכללים שאנדריי מדבר עליהם בספר, כל אחד מהם הוא פרק בפני עצמו אז אתם תראו רק משפטים.

רגע לפני שנתחיל – מה זה VkusVille?

VkusVille היא החברה שצמחה הכי מהר בתחום עסקי המזון הקמעונאיים ברוסיה. בשנת 2019 הגיעה החברה ליותר מ-1.2 אלף חנויות ב-27 ערים ברחבי רוסיה ודיווחה על הכנסות של 1.3 מיליארד דולר והעסקה של מעל 10,000 עובדים. הצמיחה מומנה תמיד באמצעות תזרים מזומנים תפעולי בלבד. VkusVille היה תמיד רווח חיובי במזומן. לא הושקעו השקעות בחברה ולא נלקחו הלוואות מאז הקמתה.

37 החוקים של VkusVille

חוק 1: גם בשווקים בהם מתנהלות מלחמות, תמיד יש מקום רגוע ״תחת השמש״. פשוט תלמדו את הכלל הזה – הוא עומד להיות שימושי.

חוק 2: לעשות ולנתח, יותר חשוב מניתוח ללא עשייה.

חוק 3: העסיקו אנשים שקל ומעניין לעבוד איתם. זה חשוב במיוחד בתחילת הדרך.

חוק 4: ככל שיש לך משבר רעיונות בשלב מוקדם יותר ככה טוב יותר. מותג החלב שלנו ״איזבונקה״ עבר את המשבר שנה וחצי לאחר שנפתח והתקופה הזו שינתה את כל החברה לטובה.

חוק 5: הזמן הטוב ביותר לחשוב על הצעד הבא הוא כשהחברה נמצאת בשיא ההצלחה שלה – זאת כדי להבטיח שהיא לא תפסיק להתקיים בפתאומיות.

חוק 6: לפעמים אנשים יכנו אותנו “מלכי השמות” אך אנחנו עדיין מאמינים ששם החברה אינו הדבר החשוב ביותר.

חוק 7: הדרך לענות על השאלה ״האם צברתם ניסיון״ היא פשוטה מאד. נתחו את העבודה מלפני שנה ואם תבינו שהייתם עושים משהו אחרת, זה אומר שצברתם.

חוק 8: עוד משבר פנימי לימד אותנו שעלינו לעבוד על בסיס השכל הישר ולא על סמך מספרים. מסיבה זו כבר אין לנו (ולעולם לא נשתמש) ב-KPI או בכל הערכה כמותית אחרת של יעילות העובדים.

חוק 9: תוכנית הצלת החברה צריכה להיות באחריות משותפת. VkusVille ניצלה מהתרסקות על ידי אותם אנשים שכמעט הרסו אותה.

חוק 10: החיים לא מפסיקים להדהים עם שלל הסיטואציות שהם מציגים בפנינו. אל תנסו להתכונן לכל המצבים מראש, פשוט שחקו את המשחק ותיהנו ממנו.

חוק 11: ב-VkusVill יצרו מערכת התחייבויות. המשימה העיקרית הייתה לשפר את התקשורת בין החטיבות השונות. הצלחנו לפתור הבדלים פנימיים וכל זאת פשוט על ידי תקשורת.

חוק 12: אנשים חשבו שלא מפטרים אף אחד ב-VkusVill אבל זה לא נכון. אנשים פוטרו.

חוק 13: דחינו את כל המוסכמויות המקובלות בארגונים גדולים ומעולם לא הבטנו אחורה. האינטרסים של הלקוחות חשובים הרבה יותר מכל דרגה משרדית מלאכותית.

חוק 14: למחלקת משאבי האנוש שלנו יש השפעה מינימלית על התפתחות החברה. זו הסיבה שלכל העובדים ב- VkusVill יש מילה כשזה נוגע להעסקת עובדים חדשים וזה עובד.

חוק 15: בסביבה של אמון והבנה, אנשים לא מפחדים לטעות וכתוצאה מכך הם ממשיכים ליזום. כולם עשויים לטעות מדי פעם והדבר החשוב ביותר הוא לא להעניש כשטועים אלא לעזור להם ללמוד.

חוק 16: המשרד של VkusVill פשוט מאד. אפשר להגיד שזה מסמל את היחס לכל מה שחשוב.

חוק 17: בשלב מסוים הפסקנו לתכנן והתחלנו להתקיים.

חוק 18: קראו. קראו עוד ספרים טובים, כך שתבזבזו פחות זמן.

חוק 19: לפעמים כדי לפתור את הבעיה של הלקוח יש צורך בהתעסקות של מספר חטיבות בעסק. כך לדעתנו חברה צריכה לעבוד עבור הלקוח.

חוק 20: החלק החשוב ביותר בכל הנוגע לאיכות ושיפור הוא הלקוח. אין מומחה אחד שיכול להיות קפדן ואובייקטיבי וחסר פניות כמו הלקוח.

חוק 21: התקשורת מול הלקוח לא צריכה להיות פורמלית אבל אתם חייבים לפתח אסטרטגיית תקשורת.

חוק 22: תמיכה ושירות הלקוחות הוא כלי לביצוע שינויים קטנים וקבועים שמשפרים את חיי הלקוחות ומקלים עליהם.

חוק 23: ניתן להחזיר כל מוצר של VkusVill לחנות ללא קבלה, אפילו אם נעשה בו שימוש ולקבל את מחירו המלא בחזרה.

חוק 24: “טרור צרכנים” אינו הבעיה המפחידה ביותר של האנושות אך סחטנים יכולים לעורר פחד בקרב יזמים.

חוק 25: הלקוחות לעולם לא ייתנו משוב אם לא תתעניינו ברעיונות ובהצעות שלהם. קשה לתאר את האדישות אך קל מאד להרגיש אותה.

חוק 26: במימוש פרויקטים חדשים ומוצלחים נמצא עיקרון אחד מועיל מאד: “קודם לירות כדורי אש ואז כדורי תותח”. למעשה זה עשוי להיות הבסיס לניהול פרויקט מוצלח.

חוק 27: ככל שהרעיון שלכם משתלב טוב יותר עם ה-DNA של החברה, כך תהליך הפיתוח שלו יהיה פשוט יותר. האידיאולוגיה שלנו, של מוצרים טבעיים וכנים, עוזרת להיפטר מעודף סחורה.

חוק 28: כל אחד צריך לעשות את מה שהוא עושה הכי טוב, אחת הסיבות שבגללה החלטנו לא להקים מפעל משלנו.

חוק 29: אמונה באנשים מאפשרת לחברה לחסוך כסף. אמונה באנשים מאפשרת לחברה לחסוך כסף. אמונה באנשים מאפשרת לחברה לחסוך כסף (עכשיו קראו את זה מאה פעמים).

חוק 30: צמצום וויתור על עובדים, ספקים ושירותים לא נחוצים היא גישה יזמית מודרנית לעשיית עסקים.

חוק 31: כל הקונפליקטים מתקיימים במקומות בהם יש אחריות חופפת. יום אחד בחנו את תהליך פתיחת החנויות החדשות שלנו ומאז יש “שלום” בין מחלקת הניהול והפיתוח לבין הניהול והקמעונאות.

חוק 32: ככל שיש יותר מודעות לאחריות על פני השטח, כך החיים הופכים להיות קלים יותר עבור החברה כולה. החלום שלנו הוא שכל חנות תהפוך להיות אוטונומית ומכוונת לעצמה.

חוק 33: מערכות IT לעסקים הן כמו סמארטפון לאנשים מודרניים. אפשר לחיות בלעדיהם, אבל האיכות נפגעת.

חוק 34: אוטומציה אמורה להפוך את חיי העובדים והלקוחות לפשוטה יותר. אם מה שקורה הוא ההפך מזה, לא מדובר באוטומציה אלא בשטויות.

חוק 35: ההצלחה של הבינה המלאכותית: תהליך הזמנה והפצה אוטומטי איפשר לנו לייצר פי 2 יותר מוצרים.

חוק 36: אפליקציות, צ’אט בוטים וחידושים עדכניים מסייעים ללקוחות לנהל את החברה יותר מכל דבר אחר ועוזרים לחברה לנהל את לקוחותיה בעדינות.

חוק 37: בשלב מסוים VkusVill ככל הנראה תפסיק להתקיים אחת ולתמיד.

רוצים לקרוא בהרחבה על כל אחד מהחוקים האלה?

⬇ הורידו את הספר המלא בחינם (קובץ PDF) >>

פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי

נכשלתי, הצלחתי, הקמתי חברות, מכרתי חברות, נפלתי קמתי. שואף להשפיע ולפתור בעיות כדי להשאיר עולם טוב יותר, מסופק בעיקר מהדרך, יזמות בדם שלי. הקמתי את אתר טייקון כדי לנסות ולהבין איך האנשים המצליחים בעולם חושבים ומה הדרך שהם עברו, שעזרה להם להשיג את מה שהשיגו.
פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי

נכשלתי, הצלחתי, הקמתי חברות, מכרתי חברות, נפלתי קמתי. שואף להשפיע ולפתור בעיות כדי להשאיר עולם טוב יותר, מסופק בעיקר מהדרך, יזמות בדם שלי. הקמתי את אתר טייקון כדי לנסות ולהבין איך האנשים המצליחים בעולם חושבים ומה הדרך שהם עברו, שעזרה להם להשיג את מה שהשיגו.
מעניין?
שתפו בלינקדאין
שתפו בפייסבוק
שלחו בוואצאפ
צייצו בטוויטר
שתפו:
👍
רוצים לקבל עדכונים על סיפורי יזמים מעוררי השראה?