הסיפור של לי שופו

מייסד חברת הרכב הראשונה בסין

לי שופו הוא איש עסקים, יזם ומיליארדר, שייסד את חברת Zhejiang Geely Holding Group בשנת 1986 והפך אותה מחברה פשוטה בתחום חלקי החילוף למקררים לחברת ענק, בעלת חברות-בת רבות ומניות במיני חברות בינלאומיות בתחום הרכב. כיום, שופו נחשב לאחד מן האנשים העשירים ביותר בסין, עם שווי מוערך של לא פחות מ-20 מיליארד דולר.

$20B

שווי לפי פורבס, ספטמבר 2021

צפייה בראיון

הסיפור של לי שופו

מייסד חברת הרכב הראשונה בסין

לי שופו הוא איש עסקים, יזם ומיליארדר, שייסד את חברת Zhejiang Geely Holding Group בשנת 1986 והפך אותה מחברה פשוטה בתחום חלקי החילוף למקררים לחברת ענק, בעלת חברות-בת רבות ומניות במיני חברות בינלאומיות בתחום הרכב. כיום, שופו נחשב לאחד מן האנשים העשירים ביותר בסין, עם שווי מוערך של לא פחות מ-20 מיליארד דולר.

צפייה בראיון
$20B

(שווי נטו נכון לספטמבר 2021)

הסיפור של לי שופו

מייסד חברת הרכב הראשונה בסין

לי שופו הוא איש עסקים, יזם ומיליארדר, שייסד את חברת Zhejiang Geely Holding Group בשנת 1986 והפך אותה מחברה פשוטה בתחום חלקי החילוף למקררים לחברת ענק, בעלת חברות-בת רבות ומניות במיני חברות בינלאומיות בתחום הרכב. כיום, שופו נחשב לאחד מן האנשים העשירים ביותר בסין, עם שווי מוערך של לא פחות מ-20 מיליארד דולר.

$20B

(ספטמבר 2021)

שווי נטו משוער

איך הכל התחיל?

שופו נולד בעיר גֶ’גְ’יאנְג, סין, בשנת 1963. משפחתו הייתה משפחת חוואים מן המעמד הנמוך והתגוררה באזור בו לרוב האנשים לא הייתה היכולת להרשות לעצמם מכוניות, ורובם סבלו מקושי כלכלי מסוים.

היזם לעתיד הכין את דגם המכונית הראשון שלו כשהיה בן 10 בלבד, לאחר שקיבל השראה ממכוניות שראה לראשונה ליד שדה תעופה צבאי. תמיד הייתה לו זיקה למכונות: לצורה שבה הן פועלות ולכן אהב מאוד לפרק ולהרכיב מכשירים שוב ושוב.

בהיותו בן 18, נרשם שופו ללימודים בתחום ההנדסה. מאחר והיה זקוק לכסף במטרה לממן את לימודיו, הוא לווה כ- 16 דולר (100 יין בזמנו) מאביו במטרה לרכוש מצלמה, ובהיותו בן 19 בלבד פתח עסק לצילום תיירים. בהמשך, שופו פתח סטודיו לצילום ואף מכר בו אביזרי צילום שהכין במו ידיו. תוך כך, הוא סיים תואר ראשון ותואר שני ב- Yanshan University, בתחומי הכלכלה וההנדסה בהתאמה.

התפתחות בתחום הרכב

מדופלם בעולם ההנדסה, כעת שופו הרגיש כי ביכולתו לכבוש את העולם בסערה. במהלך ניהול עסק הצילום שלו ולימודיו, הבין שופו שביכולתו לייצר כסף מכימיקלים לפיתוח תמונות ולמכור אותם או לעשות בהם שימוש אישי.

מאחר ובראשית דרכו לא היה לו הרבה כסף, הוא ניצל את כל הממון שהרוויח מעסק הצילום שלו ומכר את כל הציוד שלו בתחום, במטרה לייסד את חברת Geely (“מזל” בסינית) בשנת 1986, בתור חברה חלקי חילוף למקררים.

במהלך שמונת החודשים הראשונים, חברת Geely ייצרה ומכרה בעיקר צלחות אלומיניום, אך לאחר שנתקל בהזדמנות לרכוש חברה בתחום ייצור האופנועים שפשטה רגל, ועקב האהבה של שופו לתחום הרכב, החברה החלה לעבור בהדרגה לתחום ייצור האופנועים.

בזמנו, חברות בסין לא הורשו לייצר מוצרים בתחום הרכב, אך שופו נלחם במטרה להגשים את חלומו עד שקיבל את האישור המיוחל לייצר רכבים באופן רשמי, והפך למייצר הרכבים הפרטיים הראשון בכל סין.

חברת Geely ייצרה את דגם הרכב הפרטי הראשון בשנת 1997, ואת דגם הרכב הפרטי הראשון שלה, ה- Haoqing SRV, כשנה לאחר מכן. החברה התרחבה במהרה ועד לשנת 2000 מכרה כ-600,000 אופנועים ו-150,000 מכוניות מידי שנה.

בשנת 2005, החברה הונפקה בבורסה לראשונה והחלה לצבור תאוצה כחברה בינלאומית. יחד עם זאת, שופו החל להשקיע בחברות נוספות בתחום הרכב ולרבות (Mercedes-Benz) Daimler AG, Lotus ו- Terrafugia.

התרחבות בינלאומית

בשנת 2010, החברה חתמה על עסקה בשווי 1.8 מיליארד דולר עם חברת Ford Motor Co., ורכשה ממנה את חברת Volvo Cars. בזמנו, זו הייתה העסקה הבינלאומית הגדולה ביותר בתחום הרכב הסיני. שופו השקיע כ- 900 מיליון דולר נוספים, מתוך הממון של חברת Geely, במטרה לקדם הקמה של מפעל לייצור רכבי Volvo בסין, והחל לייצא רכבים מעשה חברת Geely בהרכב בינלאומי. תוך חמש שנים בלבד, הצליח שופו להגדיל את היצע הרכבים של חברת Volvo ב- 600,000 רכבים בשנה בממוצע. שיא שהגדיל משמעותית את רווחיו.

שופו הוסיף להרחיב את חברתו ובשנת 2018 חתם על עסקה עם China Aerospace Science and Industry Corp. במטרה לפתח ולייצר צי של רכבות מהירות. התוכנית היא לפתח טכנולוגיה חדשה שתאפשר לרכבות לנסוע מהר יותר מן הממוצע הקיים, וכיום חברת Geely פועלת במטרה לפתח את טכנולוגיית הבסיס שתביא חזון למציאות.

שופו מודע לכך שתהליך הפיתוח ייקח שנים רבות, אך מוכן להשקיע ממיטב כספו מאחר ותחזיות הרווח בפרויקט זה מובטחות.

כאמור, חברת Volvo Cars נרכשה על ידי שופו בשנת 2010. בשנת 2020, שופו החליט למזג בין חברת Volvo Cars לחברת Geely, במטרה לייסד את חברת ייצור הרכב הסינית הבינלאומית הראשונה.

כיום, שופו מהווה את בעל המניות הגדול ביותר בחברת Daimler, עם 9.7% מושרשים היטב בחברה. החברה החזקה שלו, Geely, מהווה את הרשת השנייה בגודלה בתחום הרכב בסין, ומוסיפה להתרחב באופן בינלאומי מידי שנה.

״החיים הם שאלה ללא תשובה סטנדרטית״

לי שופו

פרטים על לי שופו

תאריך לידה: 25.06.1963
שתפו את הסיפור:
שיתוף ב facebook
שתפו בפייסבוק
שיתוף ב whatsapp
שלחו בוואצאפ
שיתוף ב linkedin
שתפו בלינקדאין
שיתוף ב twitter
צייצו בטוויטר
מעורר השראה?
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter

עוד טייקונים מאותם תחומים

סמנו לייק ועקבו אחרי סיפורי ההשראה שלנו גם בפייסבוק