באיזה חברות להשקיע? גריים הארט מסביר למה הסבלנות משתלמת במיוחד

גריים הארט נולד באוקלנד, ניו זילנד בשנת 1955 לאבא שהיה רדיולוג. הוא נשר מבית הספר, היה נהג משאית – ואף אחד לא צפה לו גדולות. אבל גריים הארט היה מספיק סבלני כדי ללמוד איך להתעשר. ההצלחה לא הגיעה בן לילה, אך היא השתלמה לו בצורה יוצאת דופן.
גריים הארט
Photo: Martin Sykes

אם הייתם מצליחים לצבור הון של קרוב ל-10 מיליארד דולר, האם הייתם מוכנים לגלות את סודות ההצלחה שלכם? ליזם גריים הארט, מיליארדר והאדם העשיר ביותר בניו זילנדי, יש דווקא המון מה לומר בנושא. הוא מוכן לפרוס את כל הקלפים על השולחן ולספר לכם את סוד הצלחתו – הצלחה שהוא בנה לגמרי בעצמו ויש שיאמרו שזה קרה “במקרה”.

אם תשאלו את גריים הארט ג’וניור שהיה נער צעיר בשנות ה-70 ולא חלם אפילו למה שהעתיד טומן לו, אז סביר להניח שהתכנון הראשוני של הארט ממש לא היה להיות מיליארדר מצליח והאמת היא, שבניגוד לשאר חבריו הטייקונים – הארט הגיע להונו לגמרי במקרה! רק שמאמצע התהליך, הדרך שלו שאבה אותו והוא אפילו ראה בה משחק. משחק שהפך אותו לאיש העשיר ביותר בניו זילנד ואולי אפילו, לאחד הטייקונים המובילים בעולם.

כל יהלום נוצץ היה פעם סלע

הארט אינו אוהב להתראיין בתקשורת רבות ובטח שלא שמח מאור הזרקורים המופנה אליו או למקומות בהם נוכח, והוא אפילו מוגדר כאחד המיליארדרים הצנועים של ימינו שלא ממהר להצהיר על הונו האמיתי, למרות העובדה כי 90% מהאנושות כנראה משתמשת באחד ממוצריו מדי יום!

יכול להיות אפילו שזהו סוד ההצלחה של גריים הארט, שהתחיל את דרכו כנער צעיר אשר הביע עניין דווקא בחברות ובעסקים לא מוצלחים, מקומות שאף אחד לא שמע עליהם, חברות שלא נחשבו לשיא ההצלחה כלל ואפילו – בחלקם היה צריך להפעיל אסטרטגיות עסקיות חדשות ולהגדיל את הרעיונות העסקיים, לייצר כוח עבודה, וזה בדיוק מה שעשה הארט – לקח את הנכסים העסקיים הבסיסיים ביותר ויצר מהם יהלומים נוצצים שביום מן הימים הצמיחו עבורו אימפריה.

פריצה היא עניין של זמן – ואסטרטגיה נכונה היא מה שחשוב לעבוד עליו

הצלחתו הראשונה של הארט לא מיהרה להגיע והאמת אפילו, שאת ההצלחה העסקית הראשונה שלו הוא חווה רק בגיל 35! ולאחר שהשקיע שנים רבות בתכנון ובניית אסטרטגיה עסקית להגדלת והרחבת הונו האישי, למד שני תארים מתקדמים בתחום הכלכלה, ואפילו בנה תזה על הנושא.

לקראת אמצע שנות ה-30 לחייו, הארט זיהה פוטנציאל ברכישת משרד הדפוס הממשלתי שבהמשך גם, הפך לפריצת הדרך שלו. אך מה שרבים דווקא לא יודעים, זה שעסקת המכירה להארט סורבה, למרות שניסה שוב ושוב לבצע אותה – מה שלא גרם להארט לוותר בכזו קלות על העסקה ובמקום זאת, הוא נכנס כאיש עסקים מוביל לרשתות הספרים השונות וכן גם לחברות ציוד כלי כתיבה, מה שלאחר שנה נתן לראש הממשלה את הלגיטימציה למכור לו את משרד הדפוס הממשלתי פי 1.4 מסך הרווחים שלו.

הארט האמין כי ניתן להגדיל את תזרים המזומנים של בית הדפוס שלו וכך באמת עשה, בעוד שבית הדפוס הייתה נקודת התפנית הראשונה שלו שהביאה לו את האפשרות לבצע רכישות נוספות בחברות שונות, אשר אלו הובילו להונו הגדול. בעוד, שגריים הארט עצמו רוכש בכל פעם בין 10%-20% מסך ערך החברה ונהנה מתשואות כיום כמעט בכל תחום אפשרי בחייו.

הסוד הוא: להשקיע בחברות עם תזרים מזומנים קבוע אך עם ביצועים נמוכים

באחת מהצהרותיו, הארט בחר לשתף בסוד ההשקעה שלו בעוד שאת הסוד הזה הוא גילה במהלך המחקר שערך לתזה בתואר השני שעשה. הארט משתף כי השקעה נבונה, זה להשקיע בחברה שיש לה תזרים מזומנים קבוע אבל ביצועי החברה חייבים להיות לא גבוהים – זה בדיוק מה שיאפשר לכם את ההזדמנות להרים את החברה הזו לגבהים גדולים יותר.

הארט אפילו מוסיף ואומר, שברגע שעשה זאת בבית עסק אחד שהתחיל להניב עבורו רווחים גבוהים ואז בחר להשקיע בשיטה הדומה בבית עסק שני ואז בשלישי ולאחריו בשאר העסקים השונים: הדבר הוביל אותו להכנסה מכבודת מכמה אפיקים שונים שכן את ההכנסות הללו הוא בחר להשקיע בכך שרכש אחוזים מחברות אחרות שגם הן סיפקו לו נתחים מכובדים, ומשם – הדרך לאימפריה ענקית ברמה עולמית הייתה כבר קצרה.

גריים הארט נחשב לתאגיד של ממש במיוחד בשל העובדה שרובנו הגדול משתמש ברוב מוצריו מדי יום, ואף על פי שהארט לא היה יזם מוצלח שהמציא דבר מה חדש בכדי להפוך לאדם העשיר בעולם, משחק ההשקעות המאסיבי שיצר בחייו בשילוב עם ידע וחוכמה עסקית נכונה – הביא את הונו לפרוח ולצמוח בכל אפיק חיים אפשרי ובסופו של יום, אין פלא שהאיש החכם והמחושב, שהצליח לזהות פוטנציאל אדיר דווקא בחברות המוחלשות, יצר מכך את שמו הגדול – גריים הארט!

עומר לייבנזון

עומר לייבנזון

כותב תוכן וקופירייטר בעל רוח יזמית צעירה. הדבר שאני הכי אוהב הוא לנגן וליצור מוזיקה, ובכלל - כשנותנים לי משימה שדורשת יצירתיות אני תמיד "נדלק". אנשים יצירתיים עושים לי את זה. אחרי שהקמתי את אחת מקהילות ההתפתחות האישית הגדולות בישראל, החלטתי להסב את עיסוקי העיקרי לדבר השני שאני מאוד אוהב: כתיבה שיווקית. עד היום הספקתי לצבור ולהתפתח במשך כ-5 שנים בעולמות כתיבת התוכן והאסטרטגיה השיווקית.
עומר לייבנזון

עומר לייבנזון

כותב תוכן וקופירייטר בעל רוח יזמית צעירה. הדבר שאני הכי אוהב הוא לנגן וליצור מוזיקה, ובכלל - כשנותנים לי משימה שדורשת יצירתיות אני תמיד "נדלק". אנשים יצירתיים עושים לי את זה. אחרי שהקמתי את אחת מקהילות ההתפתחות האישית הגדולות בישראל, החלטתי להסב את עיסוקי העיקרי לדבר השני שאני מאוד אוהב: כתיבה שיווקית. עד היום הספקתי לצבור ולהתפתח במשך כ-5 שנים בעולמות כתיבת התוכן והאסטרטגיה השיווקית.
מעניין?
שתפו בלינקדאין
שתפו בפייסבוק
שלחו בוואצאפ
צייצו בטוויטר
שתפו:
👍
רוצים לקבל עדכונים על סיפורי יזמים מעוררי השראה?