הסיפור של דיטריך מאטשיץ

האיש העשיר באוסטריה שהקים את רדבול

הוא נולד באוסטריה להורים פרודים ממוצא קרואטי שעסקו בהוראה. לקח לו כ-10 שנים לסיים את התואר הראשון שלו בשיווק. הוא עזב את הבית בגיל צעיר, עבר בין עבודות כשהראשונה הייתה ביוניליוור. נקודת המפנה של חייו הייתה כשעבד בחברת הקוסמטיקה הגרמנית, בלנדקס, אשר לימים נמכרה והיום שייכת לפרוקטור & גמבל.

$21.4B

שווי לפי פורבס, מרץ 2022

צפייה בראיון
קרדיט: Dietrich Mateschitz © Imago

הסיפור של דיטריך מאטשיץ

האיש העשיר באוסטריה שהקים את רדבול

הוא נולד באוסטריה להורים פרודים ממוצא קרואטי שעסקו בהוראה. לקח לו כ-10 שנים לסיים את התואר הראשון שלו בשיווק. הוא עזב את הבית בגיל צעיר, עבר בין עבודות כשהראשונה הייתה ביוניליוור. נקודת המפנה של חייו הייתה כשעבד בחברת הקוסמטיקה הגרמנית, בלנדקס, אשר לימים נמכרה והיום שייכת לפרוקטור & גמבל.

צפייה בראיון
$21.4B

(שווי לפי פורבס במרץ 2022)

הסיפור של דיטריך מאטשיץ

האיש העשיר באוסטריה שהקים את רדבול

הוא נולד באוסטריה להורים פרודים ממוצא קרואטי שעסקו בהוראה. לקח לו כ-10 שנים לסיים את התואר הראשון שלו בשיווק. הוא עזב את הבית בגיל צעיר, עבר בין עבודות כשהראשונה הייתה ביוניליוור. נקודת המפנה של חייו הייתה כשעבד בחברת הקוסמטיקה הגרמנית, בלנדקס, אשר לימים נמכרה והיום שייכת לפרוקטור & גמבל.

$21.4B

(מרץ 2022)

שווי נטו משוער
דיטריך מאטשיץ
Dietrich Mateschitz © Imago

במסגרת תפקידו בשיווק משחת שיניים של החברה בה עבד, היה עליו לטוס למקומות שונים בעולם. כשהגיע לתאילנד חש בג’ט לג והחליט לנסות את משקה האנרגיה התאילנדי שבהמשך ישנה את עתידו.

רגע להתעוררות

דיטריך מאטשיץ הגיע מטעם עבודתו לתאילנד ולאחר שחש בג’ט לג החליט לשתות משקה תאילנדי אנרגטי ומעורר. המשקה כונה “קארטינג דאנג – Krating Daeng” ובעיני מאטשיץ הוא היה טעים מאד וגם עשה את עבודתו ועזר לו להתגבר על הטיסה הארוכה.

את האנרגיה שחש לקח איתו מאטשיץ ולאחר שחזר החליט לפתח את תחום משקאות האנרגיה. שוק זה לא היה קיים עד לאותה תקופה ולמעט קפה אנשים לא הכירו משקאות מעוררים אך הדבר לא עצר אותו מליצור נישה חדשה.

ליצירת המשקה החדש פנה מאטשיץ אל קאלו יובידאי – Chaleo Yoovidhya, ממציא המשקה האנרגטי אותו טעם בתאילנד לראשונה והוא הציע לו שותפות. ההצעה הייתה שכל אחד מהשניים ישקיע בחברה חצי מיליון דולר ויחד הם יהיו הבעלים של משקה האנרגיה החדש. השותפות נוצרה כשכל אחד מהם מחזיק ב-49% מהחברה ושני אחוזים נוספים שייכים לבנו של יובידאי.

בשנת 1984 הוקמה חברת רד בול ושלוש שנים לאחר מכן, ב-1987 הושק המשקה. במשך שלוש שנים מאטשיץ עבד על הפורמולה של המשקה, על הנראות של הפחית ועל תוכנית לשיווק המשקה החדש והחברה.

זה עולה יותר ויש לזה סיבה

התפקיד של מאטשיץ בשותפות היה לדאוג לשיווק המוצר החדש. כבר היה לו רקע בתחום והוא החליט לעשות מעל ומעבר כדי ליצור קטגוריה חדשה של משקאות ולהוביל בה. היה ברור שמדובר במשקה יקר יותר ממשקאות נפוצים כמו קוקה קולה ודומיהם. בעוד שחברות הפרסום והשיווק איתן התייעץ אמרו כי אין סיכוי שהמשקה “יתפוס”, אך השותפים היו נחושים בדעתם להצליח.

אחת המשימות אשר עמדה לפני מאטשיץ הייתה ליצור בידול. היה צורך להצדיק את המשקה, את המחיר היקר שלו ואפילו את הטעם. הסלוגן אותו בחר למשקה היה: רד בול נותן לך כנפיים והוא מוכר לכולנו עד היום. בנוסף, כחלק מהבידול השתמשו בחברה ב”אנשים רגילים” ובפרסומות מינימליסטיות כדי לפרסם את המוצר וזאת בזמן שחברות משקאות אחרות השתמשו במפורסמים.

מאטשיץ היה אחראי על כל נושא השיווק של המשקה, מהאריזה ועד לפרסומות. השיווק התמקד בספורטאים כשהמטרה הייתה להעביר את המסר שרד בול נותן לספורטאים יותר כוח. במילים אחרות, נוצר משקה אולטרה פרימיום שנותן הרבה יותר מכפי שנותן כל משקה אחר.

החיבור לעולם הספורט

כבר מתחילת הדרך רד בול פנתה לעולם הספורט. בתחילה הועבר המסר כי ספורטאים זקוקים למשקה כדי למקסם את הפעילות שלהם ולהרגיש טוב יותר. במקום להשקיע במפורסמים כמו שעשו חברות רבות באותה תקופה, רד בול בחרה להשקיע באירועים המוניים ולהגיע אל האנשים מזווית אחרת וחדשה.

האהבה של מאטשיץ לספורט אקסטרים הובילה לקיום אירועים המוניים, היתוליים (ובהמשך אחרים), שמשכו אליהם אנשים מכל רחבי העולם. לאורך השנים החברה קנתה קבוצות כדורגל ובשנת 2004 מאטשיץ רכש את קבוצת מרוצי פורמולה1 של חברת פורד וכמובן ששינה את שמה לרד בול רייסינג.

כדאי לדעת כי הסלוגן של רד בול “נותן לך כנפיים” אמנם קידם את החברה בתחילת הדרך, אך לא כולם אהבו אותו. בעקבות תביעה שהוגשה נגד החברה על כך שהמשקה לא באמת גורם לאנשים לפתח כנפיים, שילמה החברה בשנת 2014, 13 מיליון דולר. התביעה טענה כי בפרסומות החברה ישנה טענה כי המשקה משפר ביצועים ואת מהירות התגובה של מי ששותה אותו אך אין לכך ראיות מדעיות.

מאז ועד היום

מאטשיץ הגיע ממשפחה “רגילה” ועסק בשיווק בחברות שונות. רגע של חיבור למשקה האנרגטי התאילנדי העלה אצלו את המחשבה לפתוח בנישה חדשה של משקאות אנרגטיים. נישה זו לא הייתה עד לאותו הרגע ולמרות שעל פניו לא הייתה תחרות למשקה התנהגו בחברה כאילו התחרות תמיד קיימת.

כבר מתחילת הדרך בחרה החברה להיות שונה והדבר התבטא במשקה, בעלויות שלו, בפרסומים והמיקוד בעולם הספורט. היום נמכר המשקה ביותר מ-165 מדינות ברחבי העולם ובשנת 2019 נמכרו מעל ל-7.5 מיליארד פחיות של רד בול.

למאטשיץ עצמו אשר חובב ספורט אקסטרים, יש היום אוסף היסטורי של מטוסים, מכוניות פורמולה1 ומכוניות מרוץ והוא מחזיק באי לואקלה שבאיי פיג’י.

״Brands need to take the phrase 'acting like a publisher literally״

דיטריך מאטשיץ

פרטים על דיטריך מאטשיץ

תאריך לידה: 20.05.1944
שתפו את הסיפור:
שיתוף ב facebook
שתפו בפייסבוק
שיתוף ב whatsapp
שלחו בוואצאפ
שיתוף ב linkedin
שתפו בלינקדאין
שיתוף ב twitter
צייצו בטוויטר
מעורר השראה?
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter

עוד טייקונים מאותם תחומים

סמנו לייק ועקבו אחרי סיפורי ההשראה שלנו גם בפייסבוק