אל תשאלו ״מה קורה?״: ככה אנשים מצליחים עושים סמולטוק (לפי מחקר בהרווארד)

איך עושים סמולטוק איכותי? מחקר פורץ-דרך של אוניברסיטת הרווארד בדק מה הטקטיקות שהופכות אנשים מצליחים לאמני סמול-טוק.
סמול טוק

לא קל לעשות סמול-טוק איכותי. עבור אנשים מופנמים, מדובר במלאכה כואבת למדי. דבר שנכפה עליהם בלית ברירה והם צריכים להיאבק בו. חשוב להבין שאם הקול שלכם נאלם ברגעים שלפני תחילת פגישה חשובה, אולי יתעלמו ממנו גם במהלכה. מצד שני, אם תראו נכונות לקחת יוזמה ולהביע את עצמכם באופן אותנטי ונכון, ותגלו אקטיביות, לאחרים יהיה קל להתחבר אליכם ולהאזין לכם. על פי מחקר פורץ-דרך של אוניברסיטת הרווארד, הדבר החשוב ביותר הוא להירגע ולממש הלכה למעשה את הטקטיקות הבאות, שהופכות אנשים מצליחים לאמני סמול-טוק. המחקר המלא מחכה לכם כאן, ועיקריו כתובים להלן.

טקטיקה 1: אותנטיות, חיבור, אישיות

כאשר אתם פוגשים או מכירים אדם חדש, אל תשאלו אותו שאלות סתמיות. שאלות שמובילות רק למבוי-סתום. תוותרו על סמול-טוק חסר משמעות. במקום זאת, תשאלו אותו שאלות שמעניקות טעימה ממי שאתם ומהאישיות שלכם ויאפשרו לכם ליצור איתו חיבור של-ממש.

הנה כמה דוגמאות לשאלות פתיחה טובות:

  • איך אתה מרגיש כעת?
  • למה אתה מצפה השבוע?
  • אתה מזכיר לי אדם מפורסם, אך אני לא מצליח להיזכר מי האחד. מי זה יכול להיות?

אלו שאלות ברמה גבוהה יותר ושאלות ספציפיות יותר מאשר הסמול-טוק הממוצע והמיותר ושאלות בסגנון “מה קורה?”. לאחר מכן תוכלו לתת לשיחה לזרום באופן טבעי ולהתמקד בשאלות-המשך. לפי המחקר, ה״אהדה״ גדלה ככל ששואלים יותר שאלות:

אהדה בעקבות שאילת שאלות
מקור: מחקר בהארוורד, 2017

טקטיקה 2: לשבור קרח עם נושאים מעניינים

כשפוגשים אדם חדש, הנטייה של רוב האנשים היא לפנות ישירות למכנה המשותף הסביר ביותר ולהשתמש בו בתור שובר קרח או דרך להעביר את הזמן. המכנה המשותף שמבחינה סטטיסטית רוב האנשים מכירים – ספורט, אקטואליה, מזג אוויר – וכו’.

הגישה הזאת שטוחה מאוד ולא מפתחת קשר אישי יותר ביניכם. זוהי לא דרך טובה לשבור את הקרח ולהתחיל לתקשר. כל עוד לא מדובר בתשוקה אמיתית שלכם, ואתם יודעים שגם האדם שאיתו אתם מדברים חולק את אותה התשוקה, ותרו על האפשרות הזאת. במקום זאת מומלץ לבחור בנושאי שיחה אישיים וחשובים יותר עבורכם. .

טקטיקה 3: חפשו רמזים בסביבה

בסביבה שבה אתם נמצאים עשויים להתחבא רמזים לנושאי שיחה טובים ולשאלות אישיות שתוכלו לשאול את הצד השני. אלו יכולים להיות חפצים שונים, תמונות על הקיר, תעודות הוקרה, מזכרות מטיולים – ועוד. לאחר שתאתרו חפץ שניתן להתייחס אליו, תוכלו לפתח שיחה סביבו.

אם למשל אתם נמצאים במשרד של אדם ואתם מבחינים בקרטונים ריקים, יכול להיות שהוא עוזב את המשרד או את המשרה שלו. תוכלו לשאול אותו שאלה כמו: “עד כמה קשה לך לעזוב?”. השיחה הזאת תהיה קולחת וטבעית יותר. היא תהיה יותר עמוקה וחושפנית מבחינה רגשית. נגעתם בנקודה אישית שלו, ולא שאלתם שאלה סתמית כדי לצאת ידי חובה ולעורר שיח מאולץ.

טקטיקה 4: שיתוף מידע אישי

אם קרה לכם משהו מעניין לאחרונה, שתפו אותו עם אחרים. אם למשל עברתם דירה או שהבת שלכם למדה כיצד לרכוב על אופניים ללא גלגלי-עזר, ספרו על כך. עשו זאת מבלי להמציא או לשנות את הסיפור המקורי, אחרת יהיה לכם קשה יותר לענות על שאלות-המשך שאולי ישאלו אתכם. אנשים כן רוצים ללמוד עליכם. כך תוכלו ליצור חיבור רגשי ואותנטי בינם לביניכם.

טקטיקה 5: להראות נוכחות בשלב מוקדם

כשאתם פוגשים אנשים חדשים, בין אם באופן פיסי או דיגיטלי, דברו והראו נוכחות מוקדם ככל האפשר. תמיד טוב להפגין עירנות וביטחון עצמי. נסו להוביל את השיח ולא להיות מובלים על ידיו. במידה ומדובר בפגישה קבוצתית, אם לא תדברו מוקדם, יכול להיות שאחרים יתפסו את מקומכם וכך תאבדו את ההזדמנות שלכם להיראות, להישמע ולהשפיע לכל אורכה.

טקטיקה 6: להקפיד על שפת גוף חיובית

שפת גוף מהווה מרכיב מרכזי מאוד בתקשורת בין-אישית. מלבד מה אתם אומרים, וכמה אתם אומרים, שפת הגוף שלכם תשפיע רבות על הדרך בה אתם נתפסים על ידי אחרים. מדובר בהבעות פנים, מחוות גופניות וקשר-עין. גם טון הדיבור עצמו משפיע.

כאשר אתם משוחחים בטלפון, אם תחייכו, הקול שלכם ישמע אחרת. הוא ייתפס כמזמין. כאשר אתם משוחחים עם אדם אחר אחד-על-אחד – הביטו בו, הביטו בעיניו. ודאי שאפשר להסיט את המבט מעת לעת, אך כברירת מחדל – מומלץ להתרכז בו. כך תוכלו ללכוד את תשומת הלב שלו, להפגין ביטחון עצמי ולהיתפס כרציניים, אמינים ואותנטיים.

טקטיקה 7: לעשות את המעבר לנושא המרכזי

אחרי הסמול-טוק, הגיע הזמן לדבר על הנושאים החשובים באמת. הנושאים הבוערים. אלו שלשמם כנראה התכנסתם. אם הסמול-טוק הצליח, והשיחה ביניכם זורמת, לא תהיה לכם בעיה לעשות את המעבר המהיר והחלק לנושאים כבדי-המשקל. אם תוכלו לעשות את המעבר בעצמכם, תוכלו גם להשתלט במידה מסוימת על השיחה ולהוביל אותה, דבר אשר בהחלט יכול להועיל לכם.

קישור למקור >

יוגב פודחרני

יוגב פודחרני

בן 31. קופירייטר, איש תוכן ומשורר. בעל דעה על הכל. אוהב תוכן ואנשים עם תוכן. אוהב אנשים שחושבים אחרת, אלא אם זה אחרת ממנו. חובב דוקו. חושב שכסף זה חופש, כל עוד לא נותנים לו להפוך לכלוב מזהב.
יוגב פודחרני

יוגב פודחרני

בן 31. קופירייטר, איש תוכן ומשורר. בעל דעה על הכל. אוהב תוכן ואנשים עם תוכן. אוהב אנשים שחושבים אחרת, אלא אם זה אחרת ממנו. חובב דוקו. חושב שכסף זה חופש, כל עוד לא נותנים לו להפוך לכלוב מזהב.
מעניין?
שתפו בלינקדאין
שתפו בפייסבוק
שלחו בוואצאפ
צייצו בטוויטר
שתפו:
👍
רוצים לקבל עדכונים על סיפורי יזמים מעוררי השראה?