4 עצות לסטודנטים יזמים בתחילת הדרך מהטייקון מייקל בלומברג

במגזין ניו יורק טיימס ערכו ראיון עם המיליארדר היהודי-אמריקאי שכיהן במשך 12 שנים כראש עיריית ניו יורק, במטרה לגלות מה דעתו על שאלות נפוצות שיש ליזמים בתחילת הדרך, לרבות קבלת מענה על שאלות בנוגע לבחירת מקום הלימודים ועל קבלת החלטות בתחום היזמות לסטודנטים שמעוניינים להצליח בעסקים.

עם הון מוערך של 82 מיליארד דולר לפי פורבס (נכון למאי 2022), מייקל בלומברג נמצא במקום #12 בעושרו בעולם, רוב הונו מגיע מבעלות של 88% מתאגיד הפיננסים Bloomberg. הוא כיהן כראש עיריית ניו יורק בין השנים 2001 ל-2013. אבל אם נסתכל על תחילת הדרך שלו, לא היה צפוי לו עתיד מזהיר: מהעבודה הראשונה שלו בחברת סלומון ברדס – הוא פוטר. “הגיע הזמן שתעזוב” בלומברג זוכר את המשפט הזה כהלם מוחלט.

הוא אמר “בשבת, 1 באוגוסט, 1981, פוטרתי מהעבודה היחידה שהכרתי במשרה מלאה ומחיי הלחץ שאהבתי. זאת לאחר 15 שנים (!) של 12 שעות עבודה ביום, שישה ימים בשבוע” – אך הכישלון האדיר הזה שלו, לימים הפך להיות הצוהר הכי גדול שלו להצלחה. מישהו יכול לחשוב בכלל מה היה קורה אם לא היו מפטרים את מייקל בלומברג?

למעשה, אף פעם לא הייתה לו תוכנית מסודרת להצלחה, ורבים שמסתכלים על מהלך חייו עשויים לחשוב שלאחר הפיטורים הכואבים הוא הצליח במקרה; אך למעשה, זה לא לגמרי נכון – כי מייקל בלומברג לאורך השנים השתמש במספר עקרונות, או יותר נכון גישות שעזרו לו להצליח. בדיעבד הבין זאת, ובראיון לניו יורק טיימס הוא שיתף מספר “עצות זהב” לסטודנטים המעוניינים להצליח בעסקים. מי שייקח אותן, ירוויח ולא יצטרך לעבור את הדרך שהוא עבר.

בואו נגלה אילו עצות יש למייקל בלומברג לסטודנטים:

איך בוחרים את המכללה הנכונה ללמוד בה?

מייקל בלומברג טוען שבכל הקשור לראיונות עבודה – אף אחד לא זוכר איפה למדת, וזה לרוב פרט שולי בדרך שלך להצלחה. הרבה יותר חשוב שאנשים ילכו למקום בו יש אנשים איכותיים שאפשר ליצור איתם קשרים. בתגובה לטענה הרווחת העוסקת בשאלה “האם בכלל ללמוד במכללה?” בשל העלות הכספית הכרוכה בכך, הוא השיב:

“אנשים אומרים שהם לא יכולים להרשות לעצמם ללכת למכללה? ההורים שלי לקחו משכנתא, הייתה לי עבודה כל קיץ בעבודה בחניון של הפקולטה, ואז התמזל מזלי, ספוטניק הושק והממשלה יצרה הלוואות להגנה לאומית”.

קבלו החלטה, לא משנה איזו – העיקר קבלו אותה

כמו הרבה צעירים, לא היה לו מושג מה הוא מתכנן לעשות עם החיים שלו. מייקל אומר שהוא חשב ללמוד פיזיקה בתור התחלה, אבל דרישה בסיסית לכניסה לתואר הייתה לדעת גרמנית – אז הוא עבר לבית הספר להנדסה. הוא מוצא שבקולג’, הרעיון של חשיפת האדם לרעיונות, תרבויות ומקומות שונים מפתח אותך כאדם.

החלק החשוב ביותר שמקבלים בלימודים

תואר במנהל עסקים הוא דבר חשוב, כך אומר מייקל בלומברג – אך החלק החשוב יותר הוא דווקא לא התואר עצמו, וגם לא החומר הלימודי. החלק החשוב ביותר, כך אומר מייקל הוא “איך להתמודד עם אנשים”. גם בחיים, אין שום עבודה שמבצעים לבד. כישורי תקשורת עם אנשים, ובפרט על תקשורת נכונה הם דבר שמאוד מסייע בהמשך החיים היזמיים.

איך מתקבלים לעבודה אחרי הלימודים?

מייקל בלומברג מסביר איך הוא בוחר היום את העובדים שלו. שלא כמו בהרבה חברות אחרות, מייקל בלומברג מסתכל ברוב הפעמים על האדם עצמו, יותר מאשר על הידע המקצועי שהוא צבר. לטענתו, הרבה מועמדים באים עם הישגים מרשימים – הוא אפילו מקצין ואומר שאנשים באים באמרות כמו “ריפאתי סרטן, הבאתי שלום למזרח התיכון” – וגם אם זה נכון, הוא לא מסתכל על זה אפילו.

לדעתו, הרבה יותר מרשים לראות מועמד שבא עם הסיפור הבא: “אבא שלי מעולם לא היה בבית, אמא שלי הייתה סוחרת סמים מרושעת. עבדתי שלוש משמרות במקדונל’ס כדי להביא כסף הביתה” – זה סוג המועמד שהוא מחפש.

למה? כי אם אותו מועמד משתמש בערכים ומוסר בבית, סביר להניח שהוא ישתמש באותם עקרונות גם אחר כך.

לכן, עצתו ליזמים לאחר לימודיהם היא להיות קודם כל אנשים עם ערכים: לשמור על צניעות ולצד זאת להיות שאפתניים והישגיים. מקצועיות אפשר ללמוד, ערכים יותר קשה ללמד עובד – ולעיתים אפילו בלתי אפשרי.

“אני לא הבחור הכי חכם בחדר, אבל אף אחד לא יעקוף אותי” מייקל בלומברג

לראיון המלא בניו יורק טיימס עם כל השאלות: Michael Bloomberg on How to Succeed in Business

עומר לייבנזון

עומר לייבנזון

כותב תוכן וקופירייטר בעל רוח יזמית צעירה. הדבר שאני הכי אוהב הוא לנגן וליצור מוזיקה, ובכלל - כשנותנים לי משימה שדורשת יצירתיות אני תמיד "נדלק". אנשים יצירתיים עושים לי את זה. אחרי שהקמתי את אחת מקהילות ההתפתחות האישית הגדולות בישראל, החלטתי להסב את עיסוקי העיקרי לדבר השני שאני מאוד אוהב: כתיבה שיווקית. עד היום הספקתי לצבור ולהתפתח במשך כ-5 שנים בעולמות כתיבת התוכן והאסטרטגיה השיווקית.
עומר לייבנזון

עומר לייבנזון

כותב תוכן וקופירייטר בעל רוח יזמית צעירה. הדבר שאני הכי אוהב הוא לנגן וליצור מוזיקה, ובכלל - כשנותנים לי משימה שדורשת יצירתיות אני תמיד "נדלק". אנשים יצירתיים עושים לי את זה. אחרי שהקמתי את אחת מקהילות ההתפתחות האישית הגדולות בישראל, החלטתי להסב את עיסוקי העיקרי לדבר השני שאני מאוד אוהב: כתיבה שיווקית. עד היום הספקתי לצבור ולהתפתח במשך כ-5 שנים בעולמות כתיבת התוכן והאסטרטגיה השיווקית.
מעניין?
שתפו בלינקדאין
שתפו בפייסבוק
שלחו בוואצאפ
צייצו בטוויטר
שתפו:
👍
רוצים לקבל עדכונים על סיפורי יזמים מעוררי השראה?