10 חוקי ההצלחה של ג’ק מא ולמה בכלל לחשוב בגדול

אפשר לדבר הרבה על ג’ק מא, הבעלים והמנכ”ל של עליבאבא – אבל מה שחייבים לדבר עליו הוא על היותו יזם מצליח שגדל בסין, אחרי שנכשל פעם אחר פעם ולא ויתר. מה עזר לו לא לוותר ולקום כל פעם מחדש? והאם יש לו נוסחה מדויקת להצלחה? במאמר הבא נחשוף את 10 חוקי ההצלחה של ג’ק מא.

הוא אחד מהאנשים העשירים בעולם, המייסד של חברת הענק “עליבאבא” הסינית שהקים בשנות ה-90, לאחר כמעט 20 שנים רצופות בכשלונות. כבר אז, בראייה לאחור, יש כאלו שיגידו שהיקום סימן לו ללכת ולהקים מיזם, כי הוא פשוט לא התקבל לשום מקום שניסה להתקבל אליו. כשרצה להתקבל להיות שוטר, לא קיבלו אותו. כשניסה לעבוד ברשת KFC, לא קיבלו אותו על אף התפקיד הדי פשוט (מתוך 24 אנשים, הוא היה היחיד שלא התקבל), וכשפנה לאוניברסיטה הוא נדחה והגיש מועמדות כ-10 פעמים להרווארד כדי ללמוד שם – זה לא צלח.

למרות הכל, היום הוא הפך להיות בעל אחת החברות הגדולות בעולם – החברה בזכותה היום הוא מיליארדר. אז איך הוא עשה את זה? בואו ונראה את 10 החוקים של ג’ק מא להצלחה בעסקים ובחיים.

1. ככל שתעשו יותר, כך תשתפרו

ג’ק מא מבין את החשיבות של התמדה על בורייה. הוא פנה לקולג’ לפחות 3 פעמים לפני שהתקבל, ולא במקרה. הוא מתייחס לכך כגישת חיים ופועל כך בכל דבר שהוא עושה. רוב האנשים מוותרים לאחר ניסיון בודד, אך ג’ק נפגע ללא הרף עם שלל תגובות מעובדים ועמיתים. ככל שתעשו יותר, כך תקרבו את עצמכם אל המשימה העיקרית שלכם – ואם תתרחקו ממנה, החברה/הרעיון שלכם יהיה בבעיה. לעולם אל תוותרו ותמיד תעשו יותר לעבר מה שאתם רוצים להשיג.

2. שמרו על הנר כל עוד הוא דולק

אחד הכלים המרכזיים שעזרו לג’ק מא להצליח היה שמירה על החלום שלו בחיים, בכל מחיר. הוא תמיד זוכר את הסיבה שגרמה לו להקים את עליבאבא לראשונה ומתייחס לזה כאל חלק ממנו.

3. צרו תרבות חברה טובה

אחד הגורמים שמייצרים תרבות חברה טובה, הוא שקיפות ופתיחות לביקורת. הגורם המרכזי בין כל העובדים בחברה שלו הוא שכולם מרגישים כמו אותה המשפחה. יצירת תרבות עבודה כזאת, בין היתר עזרה להם לצמוח במספר העובדים בקצב מהיר, ולא רק – אלא להביא את העובדים האיכותיים ביותר. כך החברה צמחה מ-18 עובדים בלבד לכ-46,000 עובדים נכון לכתיבת שורות אלה.

4. התעלמו מהשונאים

התעלמו מכל מי שאומר לכם שלא תצליחו, הם לא יודעים מה אתם באמת עוברים ויותר מזה – הם לא מבינים את החזון שלכם כמו שאתם מבינים אותו. אצל ג’ק, רבים מחבריו, אפילו החברים הקרובים, אמרו לו משפטים כמו “זה הרעיון הגרוע ביותר אי פעם” – אך הוא לא הקשיב והמשיך להאמין ברעיון שלו. אם הוא היה מאמין ברעיון שלו, סביר להניח שהוא לא היה מגשים את החלום שלו, אבל גם המון אנשים אחרים – 500 מיליון משתמשים של שירות התשלום המאובטח שלו, למשל.

ההבדל בין יצירת שינוי משמעותי בעולם לאי יצירת שינוי כזה, הוא הבדל דק ביותר – והוא טמון בהתעלמות מביקורת.

5. הישארו נאמנים לעצמכם

הסרטים האהובים על ג’ק מא הם הסנדק, פורסט גאמפ ושומר הראש – בסרטים אלו הוא הקפיד לצפות שוב ושוב בילדותו. כשחקר את עצמו ושאל “היכן הגיעה ההשראה שלי בסרטים האלה?” הוא הבין שהיא הגיעה מהשחקנים – מיכולת המשחק שלהם, מהאופן שבו הם הראו את ה”אני האמיתי” שלהם ודיברו בזמן שהם מוציאים את הלב שלהם אל השולחן. מסיבה זו, הוא טוען ללא הרף שאנשים צריכים להיות יותר נאמנים לעצמם.

6. אמרו “לא” לעתים יותר תכופות

בדרך כלל כשג’ק מקבל בקשות, הוא קודם כל אומר “לא”. רק אם הרעיון מתיישב בצורה מדויקת עם המטרות של עליבאבא ומציג הזדמנויות מצוינות לצמיחה, ג’ק ישיב להן בחיוב.

7. צרו שם מותג אסטרטגי

חוק זה אינו רלוונטי לכל עסק, אך למי שכן מומלץ להשתמש בו – השם עליבאבא מבוסס על הדמות הבדיונית האהובה על המייסד ועל האינטרנט. אחת הסיבות הגדולות לבחירת השם הייתה שהחברה תופיע ראשונה בספריות אינטרנטיות למיניהן כמו בגוגל (מתחילה באות “A”).

8. שימו את הלקוח לפני הכל

הפילוסופיה המהפכנית של ג’ק מא שינתה את העולם לנצח. המטרה הסופית של הפילוסופיה שלו היא יצירת עסק ללא כל אינטרסים מלבד הלקוח. שביעות רצון הלקוחות היא מספר אחת מבחינתו, אחריה שביעות הרצון של העובדים (המניעים של החדשנות) ולבסוף, שביעות הרצון של בעלי המניות. הלקוח הוא זה שמספק את ההכנסה, בעוד העובדים הם אלה שמניעים חדשנות.

9. אף אחד לא בא להציל אתכם

ג’ק מא מנסח זאת בצורה הטובה ביותר: “אנשים שמתלוננים הם לקוחות פוטנציאליים”. אם הציעו לך פתרון לבעיה כלשהי, כוונתך לקהל פוטנציאלי של מיליונים. צעירים צריכים להפסיק להתלונן ולהתחיל לחפש פתרונות. ראו את הדברים כהזדמנות לשינוי, ולא כמושא לתלונה.

10. התשוקה צריכה להיות הכוח המניע הראשי

אם נשאל אתכם “מה מניע אתכם לקום היום בבוקר?” כנראה שנגיע למגוון תשובות. אם לא לפחות אחת מן התשובות העיקריות האלה היא התשוקה לעבודה, לפי ג’ק מא, אתם כנראה עושים משהו לא נכון.

ומדוע? ג’ק מא טוען שהתשוקה שלו לצמיחה היא זו שהובילה להצלחתו. עובדים במקומות עבודה פעמים רבות מגיעים לעבוד כאילו הם עובדים ב”סביבה ארגונית” עם נהלים ובקרות מסודרים, אך ללא כל חשיבה מעבר. החשיבה הזו היא מה שמייצר רעיונות חדשים, ואלו בתורם מסייעים ליצור עולם טוב יותר – לפי חזון החברה.

לכן, לפי גישתו, כל עובד הוא גם “מיני יזם” וצריך לראות עצמו כשותף לחזון.

לסיכום, על אף כשלונותיו הרבים, הוא הפך לאחד האנשים העשירים בעולם. יישמו את חוקי ההצלחה שלו, את דרכי הפעולה שלו ואולי גם אתם תוכלו להגיע לרמת הצלחה דומה.

מקור: Rules for success from Jack Ma

עומר לייבנזון

עומר לייבנזון

כותב תוכן וקופירייטר בעל רוח יזמית צעירה. הדבר שאני הכי אוהב הוא לנגן וליצור מוזיקה, ובכלל - כשנותנים לי משימה שדורשת יצירתיות אני תמיד "נדלק". אנשים יצירתיים עושים לי את זה. אחרי שהקמתי את אחת מקהילות ההתפתחות האישית הגדולות בישראל, החלטתי להסב את עיסוקי העיקרי לדבר השני שאני מאוד אוהב: כתיבה שיווקית. עד היום הספקתי לצבור ולהתפתח במשך כ-5 שנים בעולמות כתיבת התוכן והאסטרטגיה השיווקית.
עומר לייבנזון

עומר לייבנזון

כותב תוכן וקופירייטר בעל רוח יזמית צעירה. הדבר שאני הכי אוהב הוא לנגן וליצור מוזיקה, ובכלל - כשנותנים לי משימה שדורשת יצירתיות אני תמיד "נדלק". אנשים יצירתיים עושים לי את זה. אחרי שהקמתי את אחת מקהילות ההתפתחות האישית הגדולות בישראל, החלטתי להסב את עיסוקי העיקרי לדבר השני שאני מאוד אוהב: כתיבה שיווקית. עד היום הספקתי לצבור ולהתפתח במשך כ-5 שנים בעולמות כתיבת התוכן והאסטרטגיה השיווקית.
מעניין?
שתפו בלינקדאין
שתפו בפייסבוק
שלחו בוואצאפ
צייצו בטוויטר
שתפו:
👍
רוצים לקבל עדכונים על סיפורי יזמים מעוררי השראה?