12 שיעורים על התנהלות עסקית מהאיש העשיר באפריקה

השיעורים הבאים כוללים כמה מסודות ההצלחה של אליקו דנגוטה, האיש העשיר באפריקה. 30 שנה של עבודה קשה מתנקזים ל-12 טיפים מרכזיים שאליקו ממליץ ליזמים ואנשי עסקים.

אליקו דנגוטה הוא האיש העשיר באפריקה. הוא וקבוצתו מנהלים מספר חברות מצליחות המתעניינות ועוסקות בסחורות כגון מלט, קמח, מלח, אורז, דגים, פסטה – ועוד. סניפי החברה שלו חולשים על מדינות רבות באפריקה, והונו מוערך בכ-16.4 מיליארד דולר. לקחו לו 30 שנה של עבודה קשה והרבה תעוזה בשביל להגיע לאן שהוא הגיע. 12 השיעורים הבאים כוללים כמה מסודות ההצלחה שלו.

שיעור מספר 1: דעו להקשיב

דנגוטה טוען שבשביל להיות מנהיג צריך לדעת להקשיב. רק כך ניתן ללמוד. את מה שיש לכם לומר אתם כבר יודעים, את מה שתשמעו אולי לא. הקשיבו לאנשים סביבכם ולעצות שהם נותנים לכם, ובפרט אם הם בעלי ידע וניסיון. הקשיבו לצוות שלכם בעסק. גם מנהיג הוא חלק מצוות. מלבד מה שיש לכם לומר לאותו הצוות, בהחלט יכול להיות שלחבר בצוות שלכם יש משהו חשוב ומועיל לומר לכם.

שיעור מספר 2: גלו עקביות

יש חשיבות אדירה לעקביות, עקשנות והמשכיות. כל עסק נתקל במשוכות ואתגרים בדרך. יזם שמוותר אחרי שנתקל בהם לא יוכל להצליח. העולם העסקי לא מתנהל באופן הזה. “מה שעולם העסקים לא אוהב זה אנשים שמנסים, ולאחר שהם נתקלים במכשול או שניים, הם משנים כיוון ועוברים לעסק אחר. זה לא עובד”, אומר בנחרצות דנגוטה. יזם צריך לדעת כיצד לדלג מעל המשוכות ולמצוא פתרונות, וכתוצאה מכך לצמוח ולגדול.

שיעור מספר 3: מצאו חזון

חזון מכוון בעלי עסקים. הוא מאפשר להם להתגבר על מכשולים ולהגשים יעדים. הוא מעניק השראה ותורם לשאפתנות. במקום להתמקד במשוכות הקטנות שבדרך, חזון עוזר לבעל העסק לראות את מה שהוא ישיג אם יתעקש, יתאמץ, ימצא פתרונות – את הדבר הגדול שבהמשך הדרך. הוא מדגיש את הטוב ואת החיובי שבתהליך כולו. החזון גדול יותר מהבנאדם. גם בימים קשים החזון מהווה תזכורת מרעננת לסיבה שלשמה אותו יזם יוזם ומתאמץ מלכתחילה.

שיעור מספר 4: החזיקו במידע רב-ערך

מידע הוא סחורה מבוקשת. מידע רלוונטי מעניק יתרון לכל חברה ועסק. במידה ומדובר במידע נדיר, שרק קבוצה קטנה של אנשים נחשפה אליו עד כה, או שאתם הראשונים להיחשף אליו – היתרון גדל עשרות מונים. מידע מאפשר לבעל עסק לקחת החלטות טובות ומושכלות. החלטות מבוססות. אנשים שהצליחו במרוצת השנים ידעו כיצד להשיג מידע ולנצל אותו לטובתם, לרבות לצורך מציאת פתרונות לבעיות של אנשים וקהלים בחברה.

שיעור מספר 5: העסיקו אנשים חכמים

ולאחר שהעסקתם אותם, מקמו אותם בעמדות מפתח בעסק או בחברה. דנגוטה יצר סיסטמטיזציה של שלל החברות שלו וכל אחת עובדת באופן עצמאי, בכוחות עצמה. עובדת בתור ישות נפרדת. לכל חברה יש ועד מנהל משל עצמה, וכולן מקושרות למשרד הראשי, שם דנגוטה וקבוצתו משגיחים על הנעשה ומנטרים את העבודה, אך לא נאלצים להתערב יתר-על-המידה. חופש הפעולה שהם מעניקים לעובדים ולמנהלים קשור למערכת המתוחכמת והמשומנת היטב שהם יצרו, ולעובדה שהם העסיקו אנשים סופר-איכותיים וסופר-חכמים. קל יותר לסמוך על אנשים מוכשרים.

שיעור מספר 6: גלו מסירות ודבקות במטרה

“הבעיה עם חלק מהדור הצעיר שלנו היום, היא שהם רוצים לראות את עצמם בפסגה בין-לילה. זה לא באמת קורה”, אומר דנגוטה. הרצון להצליח ו-“לעשות את זה” באופן מהיר, כמעט מיידי, אכן נפוץ מאוד בקרב הדורות הצעירים. יזמים רבים מלאי תשוקה ורצון להצליח אך מעטי סבלנות.

חשוב להבין שהצלחה לוקחת זמן ומצריכה מידה רבה של מסירות ודבקות במטרה – ובפרט כשקשה. אז נערך המבחן האמיתי ליזם. ושיהיה ברור – יהיה קשה. בתור עצה נוספת, דנגוטה אומר שיש לתפוס את העסק בתור תחביב, כך תוכלו לפתח כלפיו תשוקה אמיתית ולעמוד בהצלחה באתגרים שבדרך מבלי לוותר.

שיעור מספר 7: השחיזו את כישורי המשא ומתן

אמנות המשא ומתן היא גם מולדת וגם נרכשת. דנגוטה השחיז את היכולת לשאת ולתת במרוצת 30 שנותיו בעולם העסקי. כישורי משא ומתן עוזרים בהתמודדות עם בנקים, ממשלות, בעלי עסקים אחרים ואנשים פרטיים. הם עוזרים להשיג מטרות. זאת האמנות של לקחת את הרצוי ולהפוך אותו למצוי ולהשיג את מבוקשך גם כשהמבוקש נראה רחוק ובלתי מושג או בלתי אפשרי. בלי כישורי משא ומתן קשה להצליח בעולם העסקי.

שיעור מספר 8: ראו את הנולד

העולם העסקי דינאמי מאוד. עם השנים הוא רק הופך לדינאמי עוד ועוד. יזם צריך לשמור על עדכניות בכל הקשור למידע ולחידושים טכנולוגיים. מה שעבד אתמול לאו דווקא יעבוד גם מחר. אין להישאר מקובע אלא לדעת להשתנות עם הזמנים. מומלץ לראות את הנולד, לערוך שינויים והתאמות בזמן ולהוביל את המחנה. להיות אקטיבי במקום ריאקטיבי.

שיעור מספר 9: פעלו מתוך הבנה

“עסקים שאני לא מבין אני לא עושה”, אומר דנגוטה. הצלחה נובעת פעמים רבות מתוך הבנה, ולהפך. אם אינכם מבינים, אל תקחו החלטה ואל תעשו עסק. אם אתם צריכים לקרוא ספר או לקחת קורס בשביל להבין לעומק במה מדובר – עשו זאת. קחו החלטות מושכלות ומבוססות מתוך הבנה. דעו לאן אתם נכנסים, אחרת תכנסו לביצה טובענית. כשתבינו במה מדובר, תוכלו לקחת החלטה טובה. כשתבינו במה מדובר, אולי תבינו שאותה החלטה עסקית, אותו מיזם, אותו שיתוף-פעולה כלל לא מתאימים לכם. באנגלית קוראים לזה “Bullet Dodged”.

שיעור מספר 10: גלו אומץ

אומץ הוא תכונה בסיסית ונדרשת לכל יזם. יזמים מצליחים מגלים אומץ ולוקחים סיכונים. הם פועלים גם כשקיימת מידה של חוסר וודאות. המעז מנצח. המעז מצליח. החוכמה היא לגלות אומץ מבוסס, אומץ שמוציא לפועל החלטה עסקית מושכלת, ולא כזאת שהיא בגדר ירייה באפילה. “אתם חייבים לחשוב בגדול. אם תחשבו בקטן, תמיד תשארו קטנים”, מאמין דנגוטה. בשביל לחשוב, ובעיקר בשביל לפעול בגדול, צריך מידה של אומץ. יש לכם?

שיעור מספר 11: פעלו לפי תוכנית סדורה

אין לקחת החלטות מבלי לחשוב מראש כיצד הן ישפיעו על עתידכם ועל עתיד החברה. דרך עבודה נכונה יותר כוללת בניית תוכנית אסטרטגית סדורה ונקיטת טקטיקות פעולה שיגשימו אותה. תוכנית-גג מסודרת מעניקה לאינדיוידואל ולעסק כולו תחושה של כיוון ומתווה דרכי עבודה ברורות. תמיד טוב לעבוד עם תחושה של כיוון.

שיעור מספר 12: דעו שטוב שם טוב משמן טוב

דנגוטה אומר ששם טוב פותח דלתות. גם בבנקים. עשו לכם שם טוב. אין לכך תחליף. מבחינתו, מדובר בנכס החשוב ביותר לכל יזם ובעל עסקים באשר הם. היו כנים עם כל מי שאתם באים איתו במגע ואל תשכחו שיש לכם לא רק שכל, אלא גם לב.

עוד על אליקו דנגוטה וסיפור החיים שלו >

ראיון קצר לסיכום עם האיש העשיר באפריקה:

קישורים למקורות: Africanexponent, Trepscript101

יוגב פודחרני

יוגב פודחרני

בן 31. קופירייטר, איש תוכן ומשורר. בעל דעה על הכל. אוהב תוכן ואנשים עם תוכן. אוהב אנשים שחושבים אחרת, אלא אם זה אחרת ממנו. חובב דוקו. חושב שכסף זה חופש, כל עוד לא נותנים לו להפוך לכלוב מזהב.
יוגב פודחרני

יוגב פודחרני

בן 31. קופירייטר, איש תוכן ומשורר. בעל דעה על הכל. אוהב תוכן ואנשים עם תוכן. אוהב אנשים שחושבים אחרת, אלא אם זה אחרת ממנו. חובב דוקו. חושב שכסף זה חופש, כל עוד לא נותנים לו להפוך לכלוב מזהב.
מעניין?
שתפו בלינקדאין
שתפו בפייסבוק
שלחו בוואצאפ
צייצו בטוויטר
שתפו:
👍
רוצים לקבל עדכונים על סיפורי יזמים מעוררי השראה?