מנכ”ל טסלה: ״ניהול עובדים נכון מתחיל בתשוקה וחלומות גדולים״

סגנון המנהיגות של אילון מאסק מכיל מספר יתרונות וחסרונות ברורים, אך העובדה הבלתי ניתנת לערעור היא שסגנון המנהיגות שלו הוא בוודאי עניין מרתק ששווה להעמיק בו ולחקור אותו. הנה מה שכל בעל עסק יכול ללמוד מהקריירה המדהימה והבלתי שגרתית של אילון מאסק.
איך אילון מאסק מנהל עובדים
קרדיט: Pixabay

למי שכבר שמע את השם אילון מאסק והתעמק בו קצת, אולי כבר יצא להכיר את סגנון הניהול יוצא הדופן שלו.

הבחור השאפתן שחושב איך לשפר ולשדרג כל דבר בעולם, שלא מפסיק להמציא את הגלגל ולחדש דברים, גם מנהל את העובדים שלו קצת אחרת. הוא מודה שהוא מכור לעבודה, ולעיתים ההישגים שלו עולים גם במחיר גבוה מדי בצד העובדים שלו. יחד עם זאת, העובדים שלו טוענים שהוא גאון, ושהוא הופך אותם לחכמים יותר, או כפי שאמר אחד העובדים שלו “אני מרגיש פי 10 חכם יותר מהיום בו הצטרפתי לחברה לראשונה”.

צוות מנצח שפועל למען שיפור מתמיד

“יש דרך טובה יותר לעשות כל דבר” – זוהי האמונה שאילון מאסק מחזיק בה ב-100%, ודואג להחדיר את המנטרה הזו כל פעם מחדש לעובדיו.

אילון מאמין בלב שלם שכל דבר שאנחנו עושים כיום, ניתן לעשות טוב יותר. מכאן, לא קשה לנחש מאיפה הגיע הרעיון למכונית החשמלית, שבמוקדם או במאוחר – צפויה להיות סטנדרט חדש על הכבישים. את הרעיונות הגדולים שלו אגב, הוא לא שומר רק לעצמו. בכל רעיון או פרויקט חדש, אילון נוהג לאחד את כל הצוות שלו סביב החזון, היעדים, והדדליינים (שלעיתים מעצבנים חלק מהאנשים).

כל הפיתוחים האחרונים שיצר, כמו חברת התעופה שמייצרת רקטות וחלליות מורכבות, שולחת אנשים לחלל ופורצת שיאים חדשים, מעידים על שיטת עבודה אחת – שדרוג של הקיים והפיכתו לטוב פי 10 ממה שהוא היום.

שמור את העובדים שלך יצירתיים

אילון טוען שהרבה חברות פועלות בגישה רובוטית למדי. לגישתו, לא ניתן להחליף חשיבה בתהליך מובנה מראש (סיסטם עבודה). הבעיה עם גישה זו היא שהעובדים נשחקים במהירות ועד מהרה מאבדים את התשוקה למקצוע אליו נכנסו מלכתחילה. ייתכן שאם לאותם אנשים היה יותר מקום בעבודה להביע את דעתם בסוגיות מורכבות, או הזדמנויות לפתור אתגרים – הם היו מרכיבים צוות מנצח שתוצאותיו היו מרקיעות שחקים.

“בחברות מסוימות, מעודדים אותך להתנהג כמו ציוד קטן במכונה מורכבת” אילון מאסק

וכאן נכנס החלק השני של הגישה הזאת – כי רק לתת מקום לעובדים זה לא מספיק. חשוב גם לעורר בהם השראה לרצות לפתור את האתגרים, ולהנחיל בהם אפילו קמצוץ של אמונה, שהאתגר הגדול והמורכב שהם עובדים עליו כעת הוא בר ביצוע. אילון מאסק הוא לפני הכל, מנהיג מעורר השראה – יש לו יכולת מופלאה לגרום לאנשים אחרים להתרגש מהשאיפות ומהתוכניות שלו. חלק מהסיבה לכך היא העובדה שהוא לא מתבייש לחלום בענק, ושואף להגיע למקומות שהאנושות אפילו לא חלמה להגיע אליהם – למשל, מאדים.

זכרו: אם אנחנו רוצים לעורר השראה בצוות שלנו, זה מתחיל מאיתנו. האחריות לעורר השראה היא שלנו, וברגע שאנחנו נהיה כאלה – עד מהרה האנרגיה שלנו תדביק גם את הסובבים אותנו.

הנה השאלה האחת שאילון מאסק שואל בראיון עבודה כדי לזהות גאון:

הצד השלילי שבתשוקה: “סבלנות היא סגולה, אך היא שיעור קשה בשבילי”

אם יש מילה אחת שבאמצעותה ניתן לתאר את אילון מאסק, היא: חוסר יציבות – במובן החיובי והשלילי של המילה.

פעמים רבות, עובדיו מלינים על אופיו המהיר וקוצר הרוח שלו המתבטאים בקפיצה על רעיונות חדשים. או כפי שמהנדס אחד העיד: “מהנדס עשוי לבלות תשעה חודשים בעבודה של 100 שעות בשבוע על משהו כי מאסק דחף אותו אליו, ואז משום מקום מאסק ישנה את דעתו ויבטל את הפרויקט”.

ולמרות הכל, מדובר בגישה שעבור החדשנות ועתיד האנושות, עשויה להיות טובה בהחלט, משום שרעיונות יצירתיים מתבצעים ויוצאים לפועל – בניגוד ליזמים שרק חולמים על תוכניות אך לא מוציאים לפועל שום דבר.

ראייה אופטימית על החיים – הדבר שאילון מצטיין בו יותר מכולם

לא קשה לשים לב שלאילון מאסק יש ראייה אופטימית במיוחד על החיים, כה אופטימית שלעתים אנשים מסתכלים עליו מהצד וחושבים לעצמם שהבן אדם השתגע. אבל אולי דווקא האופטימיות הבלתי מתפשרת שלו והנועזות, היא מה שמדבק כל כך את האנשים שעובדים איתו, ומעניק להם את האנרגיה לעשות דברים גם כשזה קשה.

בין המשפטים שהוא אומר כדי לעורר השראה בכולם:

  • “לא נעצור עד שכל מכונית על הכביש תהיה חשמלית”.
  • “חייבות להיות סיבות לכך שאתה קם בבוקר ואתה רוצה לחיות. למה אתה רוצה לחיות? מה הטעם? מה נותן לך השראה? מה אתה אוהב בעתיד? אם העתיד לא כולל להיות שם בחוץ בין הכוכבים ולהיות מין מרובה כוכבי לכת, אני מוצא את זה מדכא להפליא.”
  • “אנשים עובדים טוב יותר כשהם יודעים מה המטרה ולמה. חשוב שאנשים יחכו להגיע לעבודה בבוקר ויהנו מהעבודה”.

כילד, אילון מאסק, בעל תסמונת אספרגר שימש לא פעם כמושא ללעג – אך היום, דווקא הראיה האופטימית שלו היא מה שמחזיק אותו חי, נושם ובתשוקה מתמדת. ולא רק אותו, היא מרגשת אותנו לגבי העתיד שצופן לכולנו אל מעבר לאופק.

מקורות:

עומר לייבנזון

עומר לייבנזון

כותב תוכן וקופירייטר בעל רוח יזמית צעירה. הדבר שאני הכי אוהב הוא לנגן וליצור מוזיקה, ובכלל - כשנותנים לי משימה שדורשת יצירתיות אני תמיד "נדלק". אנשים יצירתיים עושים לי את זה. אחרי שהקמתי את אחת מקהילות ההתפתחות האישית הגדולות בישראל, החלטתי להסב את עיסוקי העיקרי לדבר השני שאני מאוד אוהב: כתיבה שיווקית. עד היום הספקתי לצבור ולהתפתח במשך כ-5 שנים בעולמות כתיבת התוכן והאסטרטגיה השיווקית.
עומר לייבנזון

עומר לייבנזון

כותב תוכן וקופירייטר בעל רוח יזמית צעירה. הדבר שאני הכי אוהב הוא לנגן וליצור מוזיקה, ובכלל - כשנותנים לי משימה שדורשת יצירתיות אני תמיד "נדלק". אנשים יצירתיים עושים לי את זה. אחרי שהקמתי את אחת מקהילות ההתפתחות האישית הגדולות בישראל, החלטתי להסב את עיסוקי העיקרי לדבר השני שאני מאוד אוהב: כתיבה שיווקית. עד היום הספקתי לצבור ולהתפתח במשך כ-5 שנים בעולמות כתיבת התוכן והאסטרטגיה השיווקית.
מעניין?
שתפו בלינקדאין
שתפו בפייסבוק
שלחו בוואצאפ
צייצו בטוויטר
שתפו:
👍
רוצים לקבל עדכונים על סיפורי יזמים מעוררי השראה?