50 חוקי ההצלחה של ג’ף בזוס שהפכו אותו לאיש העשיר בעולם

ג’ף בזוס יצר את אימפריית אמזון שנאמר עליה שהיא לא הקניון הגדול ביותר בעולם אלא שדרת הקניונים הכי גדולה. בתחילת הדרך הוא לא דמיין שאמזון תהיה מה שהיא היום. ג׳ף בזוס חלק לאורך השנים את החוקים שלו להצלחה ואנחנו משתפים אותם אתכם כאן. החוקים מופיעים בהרחבה מתחת לסרטון הבא.

 

חוק 1: תחיו ללא חרטה

בזוס מעיד כי ההחלטה להתחיל עם הקמת אמזון הייתה קשורה בחיים ללא חרטה. מה שעזר לו לשנות את חייו היה לחשוב מה יקרה כשהוא יהיה בגיל 80 והאם הוא יתחרט על המסע שלפניו או לא. הוא ידע שגם אם הוא יצליח וגם אם יכשל, הוא יהיה מרוצה, אבל הוא בטוח לא יהיה מרוצה אם הוא לא ינסה.

חוק 2: תלכו בעקבות תחושת הלב ולא הראש

הרבה מבוגרים וילדים מבינים בשלב מסוים מה התשוקה שלהם, אבל מה שקורה בדרך כלל הוא שההחלטות האינטלקטואליות באות על חשבון אותה תשוקה.

חוק 3: השקיעו יותר במוצר ופחות בשיווק

בזוס מעיד שהוא שם לעצמו למטרה להשקיע יותר במוצרים ופחות בשיווק או במילותיו “לצעוק על זה”. כשהמוצר טוב, הלקוחות כבר יפיצו את השמועה על קיומו ויותר אנשים ישמעו עליו.

חוק 4: בחרו שם טוב

“אמזון” לא היה השם הראשון של החברה. השם הראשון שבזוס חשב עליו היה “קדברה” מלשון מילת הקסם: “אברה-קדברה”. כשעורך הדין של בזוס התקשר אליו וביקש לדעת מה עומד להיות השם הרשמי והחוקי של העסק בזוס ענה: “קדברה” (Cadabra) ובתגובה שאל עורך הדין: “קדבר”? (Cadavr – בתרגום חופשי “גופה”) ואז הוא הבין שזה שם לא טוב.

חוק 5: תקבעו סטנדרט שאתם מתכוונים לעמוד בו

כדי להצליח אתם רוצים להרים את הסטנדרט הקיים בתחום בו אתם מתכוונים להוביל. במקרה של אמזון, הם תמיד שמו את הלקוח במרכז ושמו לעצמם משימה תמיד להציע ללקוח את השירות הטוב ביותר והם שמחים להציג אותו בתור הסטנדרט שכל חברה תרצה להגיע אליו.

חוק 6: תתרכזו בלקוח

אמזון התמקדו במה שהלקוח רוצה. הלקוח רוצה לקבל מוצר טוב, במחיר נמוך ובמהירות. לדברי בזוס הכללים הללו יהיו נכונים גם בעוד עשר ושנים שנה ולכן הם משקיעים בפיתוח הדברים שהלקוחות אוהבים. מאז ומתמיד אמזון שם את הלקוח לפני הכל.

חוק 7: תתרכזו בתשוקה שלכם

על פי בזוס כל יזם צריך לחשוב על התשוקה שלו. הוא סיפר כי התקופה בה אמזון היה ה”אנדרדוג” הייתה הכי מרגשת. זו הייתה תקופה בה הורים דאגו כשהילדים שלהם סיפרו להם שהם עובדים באמזון, אבל אם אתם רוצים לבנות עסק, אתם צריכים להתחיל מתחום שיש לכם תשוקה כלפיו, שמניע אתכם קדימה ושיעניק ערך ללקוחות שלכם.

חוק 8: צרו תרבות

אתם צריכים להיות ברורים לגבי מה שאתם עושים. אנשים ובהם העובדים והלקוחות, יתחברו למה שאתם עושים ומביאים אתכם וזו תהיה הסיבה שהם יבחרו בכם.

חוק 9: מכרו מוצרי פרמיום במחירים נגישים

הכלל שהוביל את אמזון עם פיתוח מכשיר הקינדל (וגם לאחר מכן) היה: “מכירת מוצר פרמיום במחיר שהוא לא פרמיום”. את הקינדל הם מכרו במחיר עלות מתוך כוונה להרוויח כאשר אנשים ישתמשו במוצר וזאת בניגוד למתחרים.

חוק 10: קחו סיכון

לא משנה מה אתם רוצים לעשות, תצטרכו לקחת סיכון כלשהו.

חוק 11: קחו הימורים אמיצים

בזוס מעיד כי אחת המשימות שלנו הייתה לגרום לאנשים להיות אמיצים יותר. זה קשה לגרום לאנשים לבצע פעולות אמיצות. מעט הצלחות שנובעות מהימורים אמיצים שוות את ההימורים הקטנים שכשלו. מכשיר הקינדל ושירות אמזון פריים אלו חלק מהדוגמאות של הימורים אמיצים שכן הצליחו בחברה שלקחה גם לא מעט הימורים שלא הצליחו ושהובילו להפסדים. הכוונה היא לא להמר על החברה אלא על פעולות ורעיונות.

חוק 12: אין קיצורי דרך

אנחנו יודעים שדברים גדולים מתחילים בצעד קטן. אם אתם רוצים לעשות משהו חדש אתם צריכים להתחיל בדבר קטן ואולי בעתיד הוא יהפוך לגדול. אתם צריכים לדעת שאי אפשר לדלג על שלבים ואין קיצורי דרך ולכן תרצו לעשות את הצעדים בשמחה וללמוד מהם.

חוק 13: תדאגו לבנות את המוניטין שלכם

המוניטין הוא אחד הדברים החשובים לחברה. כל מי שמתחיל חברה או עסק צריך להבין שמוניטין הוא משמעותי. קשה לבנות אותו וקל לאבד אותו. כדי לקבל כבוד ואמון מהקהל, צריך לעבוד קשה, לעמוד בהבטחות וככל שעומדים בהן לזמן ממושך יותר כך המוניטין נבנה והלקוחות סומכים על העסק.

חוק 14: התחילו לפעול

אחד הדברים שחשוב לדעת על לחץ הוא שהלחץ נובע מדברים שאנחנו לא יודעים כיצד להתמודד איתם או שעוד לא התחלנו לעשות. הלחץ נובע מדברים שאנחנו מתעלמים מהם אבל לא אמורים להתעלם מהם והוא נעלם ברגע שאנחנו מתחילים לפעול.

חוק 15: צרו הרמוניה בין החיים לעבודה

אתם רוצים להיות מרוצים גם בעבודה וגם בחיי היום יום. אתם רוצים לדעת שאתם עושים משהו שהוא מועיל ומעניין וכשאתם מרוצים בעבודה, אתם מרוצים בחיים שלכם באופן כללי וטובים יותר בכל האספקטים של חייכם. צרו הרמוניה בכל מקום ותהיו הרבה יותר טובים במה שאתם עושים.

חוק 16: תוציאו את הרעיונות שלכם לפועל

זה פשוט להמציא רעיונות, זה קשה להפוך אותם למוצר מצליח. כדי להפוך את הרעיון להצלחה יש צורך במספר תכונות: עקשנות וגמישות וצריך לדעת מתי להשתמש בכל אחת מהתכונות. צריך להיות עקשניים בחזון אך גמישים בפרטים הקטנים. בדרך להגשמת הרעיון והפיכתו למציאות תגדלו שהיו נקודות הנחה רבות שהיו שגויות ותרצו להיות גמישים מספיק כדי לשנות אותן.

חוק 17: דאגו שתהיה לכם דמות להסתכל עליה

בזוס מעיד על עצמו שהיו לו דמויות שונות שהוא הסתכל עליהן. סבו השפיע עליו רבות אך הוא גם הסתכל תמיד על תומס אדיסון ועל וולט דיסני כדי ללמוד מהם על המצאות ואיך הם הפכו אותן למציאות. דיסני היה בעיניו פורץ דרך והוא העריץ את הדרך בה הוא יצר חזון שסחף אחריו אנשים רבים שכולם עבדו יחד די להוציא את החזון לפועל.

חוק 18: תעשו את מה שאתם אוהבים

כבר בשנות הקולג’ בזוס ידע שמתישהו הוא ירצה להיות יזם. הוא תמיד התחבר למחשבים ולמדעים, אך בשנות הלימודים שלו הוא הסתכל על יזמים קטנים וגדולים ואמר לעצמו “יהיה נחמד להיות יזם יום אחד”.

חוק 19: תהיו שחקני קבוצה

“ישנם רעיונות ספורים שיכולים לצאת לפועל על ידי אדם יחיד, כמעט כל מה ששינה את העולם דרש עבודת צוות וזה הסיפור של אמזון, ה”יחד” הוא זה שגרם לזה לעבוד”.

חוק 20: חשבו על הטווח הארוך

תעשו דברים שיש לכם תשוקה כלפיהם כדי שתוכלו לעסוק בהם לאורך זמן. לעשות משהו מתוך מטרה להצליח מיד ואז לעבור לדבר הבא, לא יוביל אתכם למקום שאתם רוצים. חשבו על עצמכם בגיל 80, האם תהיו מרוצים ממה שעסקתם בו ואיך שחייתם את חייכם? תחשבו על הטווח הרחוק וכיצד תוכלו להיות מרוצים ולהגשים את עצמכם לאורך זמן. מצאו את מה שעובד עבורכם.

חוק 21: ערכו יותר ניסויים

כדי להמציא וליצור משהו, צריך לערוך ניסויים ולקבל את האפשרות שיהיו כישלונות בדרך. אם ברור לכם מראש שאתם עומדים להצליח – זה לא ניסוי. יש קשר ישיר בין יצירה לבין כישלון וצריך לקחת את הסיכון ולהיות מוכנים להיכשל ולא לחשוש או להתבייש בכך. הרווח עשוי להיות גבוה הרבה יותר כשמעיזים לנסות וזה גם יותר טוב עבור הלקוחות.

חוק 22: תבחרו לעשות דברים קשים

אתם רוצים לנצל את המתנות שקיבלתם בחיים, אבל בסופו של דבר אתם תהיו גאים במעשים ובבחירות שלכם. תבחרו לעבוד קשה ותתגאו בכך.

חוק 23: תהיו ממציאים

כדי להיות ממציאים אתם חייבים ללמוד ולהפוך למומחים בתחום. עם זאת, אתם לא רוצים להישאב רק לתוך הלמידה ולמקצועיות אלא לשמור על התשוקה שהייתה לכם בתחילת הדרך.

חוק 24: תתקדמו צעד אחר צעד

כשנשאל בזוס בעבר האם צפה את העתיד של אמזון בעשרים השנים הבאות הוא ענה “בהחלט לא”. אמזון התחילה כחברה קטנה והוא בעצמו היה לוקח את החבילות בעצמו לדואר וכשגייס מיליון דולר הוא ניגש ל-60 משקיעים שונים ועשרים מהם השקיעו בחברה. כדי להצליח צריך להתקדם צעד אחר צעד וכל פעם ללמוד מה עוד אפשר לעשות ואיך נכון לקדם את החברה או העסק.

חוק 25: מצאו את הייעוד שלכם

התשוקה של בזוס החלה בגיל 5 כשניל אמסטרונג נחת על הירח. כשתמצאו את התשוקה שלכם זה יהיה פנטסטי, היא תיתן לכם כוח להמשיך ומטרה. יכולה להיות לכם עבודה, יכולה להיות לכם קריירה ויכול להיות לכם ייעוד והטוב ביותר זה שיהיה לכם ייעוד. ככה אף עבודה לא תרגיש כמו עבודה.

חוק 26: היו זריזים וחזקים

אתם רוצים להיות מסוגלים לספוג מכה ולהיות זריזים, יצירתיים ולהגיב במהירות.

חוק 27: תהיו בעלי אוריינטציה לטווח הארוך

בזוס מעודד אנשים לא להסתכל על שלוש השנים הבאות אלא על החמש והשבע השנים הבאות. ככל הנראה התוצאות של השנה הבאה נשענות על השנה שכבר הייתה ומחשבה לטווח הארוך מובילה לצעדים שמשפרים את העתיד.

חוק 28: תבחרו להיות הרפתקניים

אתם עומדים להיות גאים בהחלטות שלכם ולכן כדי להצליח תרצו לבחור בחיים בהם אתם משרתים אחרים ושמרגשים אתכם.

חוק 29: מצאו בני ברית

תמצאו אנשים שאתם יכולים לחלוק איתם את מה שעובר עליכם. רצוי שיהיו לכם חברים שמתעניינים בתחומים דומים לכם, אנשים שגם הם יוצרים ויוזמים. הם יוכלו לעזור לכם גם בפתרון בעיות וגם בהפחתת הלחץ ברגעים בהם אתם “נתקעים”.

חוק 30: תעצימו אחרים

אם אתם עושים משהו שמאפשר לאחרים להמציא משהו חדש ויוצא דופן, אתם בדרך הנכונה. בזוס שואף תמיד ליצור פלטפורמה ואמצעים שיעצימו אחרים ויאפשרו להם ליצור וליזום דברים חדשים.

חוק 31: תתמקדו בלקוח

הדבר מספר 1 שגרם להצלחת אמזון היה התמקדות בלקוח. זה בניגוד לגישה שמתמקדת במתחרים. כל חברה יכולה להרוויח יותר אם היא תתמקד בלקוח.

חוק 32: תהיו בעלי תושייה

אם ישנה בעיה, יש פתרון ועליכם להיות בעלי תושייה ולנסות לפתור אותה. אתם יכולים להיעזר באחרים, אבל האחריות לפתרון היא עליכם.

חוק 33: תאהבו את מה שאתם עושים

תאהבו את מה שאתם עושים. ככה תמיד תרצו להתחיל את יום העבודה.

חוק 34: תתחילו בקטן

כל מה שבזוס הקים התחיל במשהו קטן ועם צוות מצומצם. אנשים היום מתקשים לחשוב על איך הייתה אמזון בתחילת הדרך, אך כך היה. חשוב להבין שיש לצלוח את ההתחלה, לבצע צעדים מדודים, להתחיל בקטן ומשם לגדול.

חוק 35: תלמדו איך להתמודד עם ביקורת

ישנם שני סוגי ביקורות. סוג אחד הוא ביקורת שנעשית כשרוצים שתצליחו ואתם יכולים ללמוד ממנה ולגדול בזכותה. השני סוג שני הוא ביקורת שמתרכזת במי שמבקר. כשאתם עושים משהו בדרך חדשה, אלו שעושים את הדברים בדרך ישנה לא יאהבו אתכם ויעבירו עליכם ביקורת שלא מקדמת אתכם.

חוק 36: תהיו אפקטיביים

באמזון ניסו ליצור צוותים שאפשר יהיה להאכיל אותם בשני מגשים פיצה (“The two pizza rule“)… הם לא משתמשים בפרזנטציות ובישיבות מעבירים מזכר שכולם קוראים בתחילת הישיבה באותו הזמן ובשקט. הסיבה לכך שמעבירים את המזכר וקוראים אותו בתחילת הישיבה ולא לפני הוא שצריך להקדיש לו זמן וככה אף אחד לא קורא ב”כאילו”.

חוק 37: לכו בעקבות האינטואיציה שלכם

בזוס מעיד על עצמו שכל ההחלטות שביצע, החלטות עסקיות והחלטות מהחיים האישיים, התבססו על אינטואיציה ואינסטינקט ולא על בסיס אנליזה. אפשר להשתמש בנתונים אך בסופו של דבר לתחושה הפנימית צריך להיות משקל גדול יותר.

חוק 38: פעלו למען הרעיון הגדול ביותר שלכם

אמזון החלה ממכר ספרים. הסיבה לכך הייתה שיש כל כך הרבה ספרים בעולם אבל אין חנות אחת שיכולה להחזיק את כולם, אלא אם היא חנות אינטרנטית. כשאמזון החלה את דרכה גם בזוס הופתע לגלות מההצלחה בחודש הראשון ובשלב זה אפילו לא הייתה להם עמדת אריזה.

חוק 39: תהיו בעלי חזון

החזון של בזוס הוא להפוך את ההגעה לחלל לזמינה וזולה יותר. כדי ליצור את זה צריך מיליארדי דולרים.

חוק 40: היו מוכנים לכך שאנשים לא יבינו אתכם

אם אתם מתכננים לעשות דברים גדולים ויוצאי דופן, תתכוננו לכך שיהיו אנשים שפשוט לא יבינו אתכם ואל תפחדו מזה.

חוק 41: פעלו למען הרעיונות שלכם

בשנת 1994 בזוס הבין שהאינטרנט מתחיל לגדול. במונחים של היום לא מדובר בהיקף גדול, אך הצמיחה הייתה משמעותית ולכן הוא החליט ליצור מיזם אינטרנט. אגב, הוריו תמכו בו מאד לאחר שהוא ענה להם על השאלה “מה זה אינטרנט”.

חוק 42: תגרמו ללקוחות שלכם ליהנות

בשנת 1997, כשאמזון הייתה בת שנתיים, נכנס לשוק מתחרה חזק. הכותרות בתקשורת דיברו על זה שהולכים “לאכול” את אמזון. בזוס ריכז את כל העובדים והסביר להם שזה בסדר לפחד אבל לא מהמתחרים. “המתחרים לא יתנו לנו כסף אלא הלקוחות ובהם אנחנו צריכים להתמקד” הוא אמר.

חוק 43: עקבו אחר התשוקה

אם תמצאו ותעסקו בתשוקה שלכם – תזכו בפיס.

חוק 44: תגדלו את החזון שלכם

במטרה לגדול בזוס שלח לאלף לקוחות רנדומליים אימייל ובו הוא שאל: “מה עוד היית רוצה שנמכור?” התשובות היו מגוונות ובעיקר התרכזו במה שהלקוחות חיפשו או היו צריכים באותו הרגע. המסקנה שהוא הגיע אליה הייתה ברורה – אמזון יכולה למכור כל דבר.

חוק 45: דאגו שיהיה לכם דמות להערצה

בזוס מדבר רבות על כך שהייתה לו משפחה מדהימה ותומכת. תדאגו שיהיה לכם על מי להסתכל ואת מי להעריץ.

חוק 46: שמרו על “מנטליות יום ראשון”

המנטליות של אמזון אומרת “לממש את היום הראשון” וכך הם שומרים על מיקוד לטווח הארוך ואובססיביים כלפי הלקוחות, חדשנות ונועזות. צריך לזכור שאפשר לבצע החלטות חדשות, לבטל צעדים שהתקבלו ואפשר לשנות את הדרך.

חוק 47: תהיו מנהיגים טובים

גם לאחר שנים הייתה לבזוס את כתובת האימייל שלו והוא דאג לבחון אותו ולהסתכל על אימיילים שנכנסו ודאג שדברים יטופלו. צריך ליצור מערכת שיכולה לעבוד באופן אוטומטי אבל בו זמנית צריך לבדוק את כל הנתונים באופן אישי ובעזרת אינסטינקטים.

חוק 48: לעולם אל תהיו מרוצים

יזמים וממציאים אשר הולכים אחרי התשוקה והסקרנות שלהם לעולם לא יהיו מרוצים. אתם צריכים לדאוג שהלקוחות שלכם יהיו מרוצים ולא לנסות לעשות מה שאחרים עושים. שינויים קורים כל הזמן בזכות זה.

חוק 49: תגרמו לזה לקרות

הרגע הכי רגיש בחיי אמזון הייתה כשבזוס היה צריך לגייס מיליון דולר. בתמורה הוא נתן 20% מהחברה, אך אם הוא לא היה מצליח לגייס את הכסף, אמזון לא הייתה קיימת. היה ברור לו שזה מה שצריך להתבצע.

חוק 50: תצחקו

תצחקו. בקול, בקלות ולעתים קרובות.

הפרופיל של ג׳ף בזוס באתר טייקון >

פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי

נכשלתי, הצלחתי, הקמתי חברות, מכרתי חברות, נפלתי קמתי. שואף להשפיע ולפתור בעיות כדי להשאיר עולם טוב יותר, מסופק בעיקר מהדרך, יזמות בדם שלי. הקמתי את אתר טייקון כדי לנסות ולהבין איך האנשים המצליחים בעולם חושבים ומה הדרך שהם עברו, שעזרה להם להשיג את מה שהשיגו.
פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי

נכשלתי, הצלחתי, הקמתי חברות, מכרתי חברות, נפלתי קמתי. שואף להשפיע ולפתור בעיות כדי להשאיר עולם טוב יותר, מסופק בעיקר מהדרך, יזמות בדם שלי. הקמתי את אתר טייקון כדי לנסות ולהבין איך האנשים המצליחים בעולם חושבים ומה הדרך שהם עברו, שעזרה להם להשיג את מה שהשיגו.
מעניין?
שתפו בלינקדאין
שתפו בפייסבוק
שלחו בוואצאפ
צייצו בטוויטר
שתפו:
👍
רוצים לקבל עדכונים על סיפורי יזמים מעוררי השראה?