מה נדרש כדי להיות יזם? 5 עצות זהב של מיליארדר

איך להפוך ליזם
YouTube Video, YaleUniversity

מיכאיל פרידמן הוא איש עסקים בינלאומי, מולטי-מיליארדר, פילנתרופ ומייסד-שותף של חברת השקעות חובקת-עולם בשם LetterOne, שהמטה הראשי שלה ממוקם בלוקסמבורג. הוא הוזמן לאוניברסיטת ייל (Yale) היוקרתית על מנת לחלוק תובנות בנוגע למה נדרש כדי להיות יזם, וזה מה שהיה לו להגיד לקהל שם – וכעת גם לכם.

1. התכונות ההכרחיות ליזם

הנקודה הראשונה שציין פרידמן היא שבסופו של יום, התכונות שתורמות להצלחה בעולם העסקים הן במידה רבה גם התכונות הנדרשות בשביל להצליח בכל תחום אחר בחיים. הוא ציין שלא מזיק, ואף כדאי ונחוץ לכל יזם:

  • להיות פיקח ולנהוג בפיקחות
  • לדאוג לרכוש השכלה ללא הרף
  • לגלות עקשנות ולהתמיד בדרך
  • לגלות מידה ניכרת של גמישות בעת הצורך
  • להיות מסוגל לקחת החלטות אמיצות

בנוסף הדגיש שיזמות מוצלחת נשענת על שילוב בין יכולות אנליטיות ליכולות קריאייטיביות, ושסוד הקסם טמון בהבנה מעמיקה של ההתנהגות, התשוקות והצרכים של בני האדם, כמו שהרחיב בהמשך השיחה.

2. לשגשג בחוסר וודאות

בעוד שמרבית האנשים שואפים באופן הגיוני לחיות חיים יציבים, בטוחים ומלאי ודאות, יזמים כמותכם צריכים לדעת לנווט ולשגשג דווקא בסביבה של חוסר ודאות מובנית. אלו הם חייו של היזם. בנוסף וכתוצאה מכך, עליכם לקחת החלטות מהירות ולהילחם על מה שאתם מאמינים בו – גם כשהעתיד לוט בערפל ויש מי שמפקפקים בכם. יזם שמוותר באמצע הדרך חרץ את גורלו באותו הרגע.

3. לשפר, לא להתפשר

פרידמן ציין שאמנם בחיים היום-יומיים כדאי ללמוד גם להתפשר מעת לעת, אך לעומת זאת, “בתחום העסקי, אתם חיים בעולם תחרותי, ואין לכם את הפריבילגיה להרשות לעצמכם להתפשר אם אתם בטוחים שהרעיון שלכם סולל את הדרך לעולם טוב יותר. בשום נקודה אסור לכם להסתפק בו כמו שהוא, אלא תמיד לשאוף לשפר אותו”, אמר. מכך תוכלו להסיק שאסור לכם כיזמים לנוח על זרי הדפנה, ושאת המוצר או השירות שלכם תמיד תוכלו לשפר.

4. העצה החשובה ביותר: לזהות צורך קיים

פרידמן נזכר בימיו הראשונים במשעולי העולם העסקי עוד כשהיה סטודנט צעיר: “הייתה לי הבנה עמוקה של מה שמתרחש סביבי. ביליתי שעות ברכבת התחתית, ברחובות, בתורים לחנויות. ידעתי מה האנשים מרגישים”. מבחינתו, העיקרון היזמי החשוב ביותר הוא להכיר את הקהל ולזהות את הצרכים שלו.

מה שהוא אומר במילותיו זה שעליכם להבין במה יוכל וירצה להשתמש האדם הפשוט, זה שחי מסביב לפינה, וכיצד תוכלו לשפר את חייו. לאחר שתזהו את הצרכים הללו, פשוט “תקשיבו לתחושות הבטן שלכם ותוכלו להסיק את הצעד המתבקש הבא”.

5. גם מיליארדרים נכשלים בהתחלה

פרידמן לא נולד מיליארדר, אלא דאג לייצר את הונו בעצמו. הוא גדל בסביבה צנועה בברית המועצות, ולאחר שהשלים את לימודיו באוניברסיטה, פתח מספר עסקים, לרבות עסק שיתופי שפתח עם חבר – עסק שגם כשל בבוא העת.

מטרתו הייתה לחלק סחורה מחנויות לבתים של אנשים שהזדקקו לה וזאת בתמורה לתשלום זעום. הסיבה לכישלון? “חשבנו שאנחנו מגיבים לצרכים של אנשים, אך מה שלא הבנו בנוגע לאופי שלהם, הוא שהם העדיפו לעמוד שעות בתור בעצמם מאשר לשלם לאדם אחר לעשות זאת עבורם”.

כך המחיש הלכה למעשה, מתוך הניסיון האישי שלו, את הצורך של היזם לזהות בצורה מדויקת את הצרכים של קהל היעד העתידי שלו, וזאת עוד לפני שהוא פותח את העסק בפועל. אנשי עסקים רבים יעידו שזאת העצה הטובה ביותר שניתן להעניק לכל יזם בתחילת דרכו. תאתרו צורך ותמצאו לו פתרון. חפשו ביקוש ותספקו היצע, אך אל תציעו פתרון היכן שאין בעיה.

הפרופיל של מיכאיל פרידמן באתר טייקון >

לראיון המלא עם מיכאיל פרידמן:

יוגב פודחרני

יוגב פודחרני

בן 31. קופירייטר, איש תוכן ומשורר. בעל דעה על הכל. אוהב תוכן ואנשים עם תוכן. אוהב אנשים שחושבים אחרת, אלא אם זה אחרת ממנו. חובב דוקו. חושב שכסף זה חופש, כל עוד לא נותנים לו להפוך לכלוב מזהב.
יוגב פודחרני

יוגב פודחרני

בן 31. קופירייטר, איש תוכן ומשורר. בעל דעה על הכל. אוהב תוכן ואנשים עם תוכן. אוהב אנשים שחושבים אחרת, אלא אם זה אחרת ממנו. חובב דוקו. חושב שכסף זה חופש, כל עוד לא נותנים לו להפוך לכלוב מזהב.
מעניין?
שתפו בלינקדאין
שתפו בפייסבוק
שלחו בוואצאפ
צייצו בטוויטר
שתפו:
👍
רוצים לקבל עדכונים על סיפורי יזמים מעוררי השראה?